Författare Ämne: Dennis på bättringsvägen  (läst 7905 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2907
Dennis på bättringsvägen
« skrivet: september 02, 2011, 12:07:08 »
Dennis är hemma igen efter sitt senaste veckolånga träningspass. Och han påbörjar snart vinter träningen. ;)

Efter ett Burepass blev det ju tjall på hjärtat, som vi kunde läsa här. Hög vilopuls och ojämna slag.  Observation i Halmstad blev därefter djupundersökning i Lund, vilket ledde till direktbokad operation någon dag senare! Ajdå!  Värstingoperationen gick bra och Dennis har nu diverse hightech instoppat i pumpen, och kommer bli så normal som nu Dennis kan bli!!  :o

Vi hoppas att få se dig i sadeln snart igen Dennis!
/Magnus

Utloggad Anders_I

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 275
SV: Dennis på bättringsvägen
« Svar #1 skrivet: september 02, 2011, 19:00:51 »
Japp, hoppas att du snart är tillbaka. Krya på dig!

Utloggad Lasse

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 135
« Svar #2 skrivet: september 03, 2011, 21:06:49 »
Verkligen skönt att höra att du kommer att bli bra Dennis!
Men lite nyfiken blir man på vad det är för high tec Magnus pratar om...

Utloggad Petter

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 221
« Svar #3 skrivet: september 04, 2011, 01:51:40 »
Bara att ta det lungt. Ingen brådska ut i spåren. Bara att lyssna på kroppen. Det är du bra på :)
/Petter

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 876
  • Skedala 2011 08 04
« Svar #4 skrivet: september 10, 2011, 19:06:22 »
Hej och tack för alla uppmuntrande ord! :)

Har precis kommit hem igen...

Sista veckan har varit lite motig med 3 besök på akuten med åtföljande inläggning på hjärtavdelningen över natten och en massa prover. Egentligen inte så dramatiskt som det kanske låter; det som hänt är att jag fått förmaksfladder (1 gång) respektive förmaksflimmer (2 ggr). Fladdret fixades med "elkonvertering" (defibrillator); första förmaksflimret gick över efter 3 timmar; andra först efter 16 timmar och behandling med beta-blockerare (om den gjorde nytta eller inte vet vi inte säkert...).

Detta är "normala" komplikationer efter en hjärtoperation, men inte roligare för det... Jag hoppas att de försvinner efter några månader, för nu går jag för första gången i mitt liv på medicin som måste tas varje dag så länge problemen kvarstår. Det rör sig om (1) waran som skyddar mot proppar genom att förlänga den tid det tar för blodet att koagulera, och (2) beta-blockerare som kanske minskar risken för förmaksflimmer, men framförallt begränsar pulsen... det senare är ju milt uttryckt ingen höjdare för någon sorts träning och waran är definitivt ingen höjdare för MTB då risken för blödning ökar...

Med lite tur slipper jag båda medicinerna om ett antal månader, men det finns inga garantier, så håll alla tummar ni har för mig! Det skulle kännas grymt att inte kunna cykla mer!

Operationen ja... den gick ut på att laga hålet mellan aorta och höger förmak så att blodet skulle kunna gå rätt väg igen. Så mycket high-tech var det inte, men aorta har patchats med lite gore-tex. Operationen gick bra och jag var snabbt på benen igen, men det är lugna promenader som gäller tillsvidare.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #5 skrivet: september 10, 2011, 20:29:19 »
Vi tänker på dig. Särskild när vi cyklar tekniska rundor.

Sicken jäkla omställning från 200km/t till sådär. . . Svårt att sätta sig in i hur det känns.

Ta hand om dig!
/Magnus

Utloggad vihla

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 361
« Svar #6 skrivet: september 11, 2011, 09:06:23 »
Jättetråkigt att läsa vad du råkat utför Dennis. jag hoppas verkligen att läkningsprocessen går som den ska och att du snart är uppe på cykeln igen. krya på dig!

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Skedala 2011 08 04
« Svar #7 skrivet: september 11, 2011, 10:17:42 »
Tack för det!
Natten som gick var den första hemma utan flimmer på en hel vecka; skönt med ett trendbrott - om än ett litet sådant. :)
Jag håller lite koll på er andra via forumet tills vi förhoppningsvis kan cykla ihop igen.
Idag ska jag göra ett första MYCKET försiktigt försök på trainern (Jocke hjälpte mig sätta upp racern i vardagsrummet).

Utloggad Johansson

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 625
« Svar #8 skrivet: september 13, 2011, 08:02:04 »
Skönt att det går åt rätt håll. Säg till om du vill låna en elcykel, ett mycket bra hjälpmedel vid konvalesens.

/M
I have nothing to declare but my genius.

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Skedala 2011 08 04
« Svar #9 skrivet: september 13, 2011, 15:16:39 »
Skönt att det går åt rätt håll. Säg till om du vill låna en elcykel, ett mycket bra hjälpmedel vid konvalesens.

/M

Tack för det!

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 1167
  • BST 2011
« Svar #10 skrivet: september 13, 2011, 15:42:52 »
Dennis: hur gick det första passet?

Uffe
Det är aldrig för sent att ge upp

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Skedala 2011 08 04
« Svar #11 skrivet: september 13, 2011, 20:37:12 »
Dennis: hur gick det första passet?

Uffe

Det gick inte alls, tyvärr. Jag äter så mycket betablockerare att jag inte får upp pulsen högre än ca 95 - och vid den pulsen är jag riktigt sliten. Igår gick vi en långpromenad (ca 1 timme och 45 minuter) med snittpuls på ca 70; i slutet hade jag syra och krampkänningar i vader, lår och axlar!
Jag ska diskutera en minskning av dosen med läkaren på torsdag, men jag vill inte heller ha tillbaks förmaksflimret, så jag får kanske stå ut med detta ett tag till...

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Skedala 2011 08 04
« Svar #12 skrivet: september 27, 2011, 21:52:44 »
Liten uppdatering...
Det har gått lite upp och ner på sista tiden; i tisdags bar det in till akuten igen för att jag hade läskigt långa uppehåll mellan vissa hjärtslag när jag hade förmaksflimmer. Det var dock lugnt.
I onsdags körde jag bil till sjukhuset, men fick elakt flimmer och fick lämna bilen i sjukhusets P-hus och åka RESAM hem efter besöket.
I fredags körde jag ett pass på trainern med den imponerande snittpulsen 102 i 40 minuter. ;)
I söndags gick det åt h-e när jag försökte göra om samma sak; istället fick jag förmaksflimmer och fick avbryta. Surade nästan hela dagen efter det. >:(
I måndags cyklade jag till och från sjukhuset på Mija's damcykel; cyklade långsamt och en hel del på 1:ans växel (av sju); skitjobbigt men jag slapp flimmer. :)
Nu har jag inte haft flimmer sedan i söndags - känns bra; vi får se hur länge det varar...

Förresten... om någon känner någon som kommit tillbaks till cykling eller någon annan konditionsidrott efter hjärtoperation så får ni gärna berätta eller kolla om han/hon har lust att kontakta mig och berätta hur vägen tillbaka har varit för honom/henne.

Om ni inte misstycker så skriver jag några rader här då och då.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #13 skrivet: september 27, 2011, 22:02:10 »
Skönt att det ändå rör på sig, och att du rör på dig!
En annan har ju varit förkyld i flera dagar, snacka I-landsproblem...

Trevligt att du håller oss informerade, Dennis!
/Magnus

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 1167
  • BST 2011
« Svar #14 skrivet: september 28, 2011, 10:36:16 »
Vi följer dig med stort intresse. Hoppas att du kan komma tillbaka och även träna som förr. Det finns nog inte allt för många som råkat ut för det du råkat ut för och samtidigt varit cyklister på hygglig nivå. Du får kolla upp USA och andra länder. Petter kanske kan vara behjälplig.

Uffe
Det är aldrig för sent att ge upp