Författare Ämne: Renovering av blivande vintercykel  (läst 2873 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Petter

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 221
Renovering av blivande vintercykel
« skrivet: mars 29, 2012, 16:57:38 »
Hej

Min Merida mats elite (10 år gammal, då 27000 kr nypris, 10 kg hardtail, xtr rakt igenom, mestadels cyklad på landsväg, kanske 150 mil i terrängen) börjar nu sjunga på sista versen. Bla är bromsklosarna helt slut, sportson rekommenderar att man byter hela drivpaket och tror sig kunna göra detta för ca 3000 kr (inklusive bromsklossar och arbete till deore) ev 4000 om man ska gå upp ett snäpp på drivpaketet.

Vad hade ni gjort i mitt ställe?
Om man ska satsa på cykeln (vilket jag lutar åt), så borde jag nog lämna in gaffeln på service. Det är en mannitou (ingen aning, men förmodligen sissådär). Serva eller köpa ny?

Som sagt, ska köpa en ny cykel, men vill inte göra detta med mindre att jag har garage och möjlighet att sköta om cykeln ordentligt (vilket nog dröjer 1-2 år :)
/Petter

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 1167
  • BST 2011
SV: Renovering av blivande vintercykel
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2012, 18:27:45 »
Jag hade nog köpt en ny cykel nu  :), skaffat ett mekställ till källaren och haft finhojen i lägenheten. Men det är jag det. Om du ska byta drivpaket kan du ju köpa grejerna själv och montera det själv. Ett komplett xt-vevparti från Tyskland är inte särskilt dyrt. En ny Reba-gaffel är inte heller jättedyr. Jag kan hjälpa dig med lite mek, har en del verktyg om du behöver låna.

Förresten, jag har xtr-drev liggande (44-32-22) som inte är särskilt slitna, med 32 i titan. Du kan testa om de passar.
uffe
« Senast ändrad: mars 29, 2012, 18:33:11 av Uffe »
Det är aldrig för sent att ge upp

Utloggad Petter

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2012, 18:52:48 »
Har du ett komplett drivpaket? Det låter ju toppen isåfall så kollar jag gärna om de passar så får du säga hur mkt du vill ha.
Har du en webadress till affären du brukar använda dig av?
/Petter

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2012, 21:01:32 »
Det är bara dreven jag har för xtr, inte vevar och vevlager. Har iofs ett komplett drevpaket också men det är ett enklare Shimano typ Deore (i bra skick), har nog ett nytt octalink vevlager liggandes också som passar.

Jag brukar beställa från actionsport.de eller bike-discount.de när det gäller Tyskland.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2909
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2012, 23:37:47 »
Bike-discount.se

Är det inte glapp i vevarmarna (ryck i dem o kolla) så räcker det att byta klingorna och det finns säkert till gamla Shimano kanske 6-700kr. Ofta mitten och stora klingan som behöver bytas.
Shimanokassett och shimanokedja ca 500. Deore bakväxel? 350-400 med reglage 2-300 till. Vajrar 2-300kr och klossar 250 typ. Gissar lite på kostnaderna men det stämmer ok.

Hade du inte stort glapp i hjullagren?? Det är värre att fixa om lagren inte sitter fast i sina fästen o har glappat loss. Ev räcker det byta kulorna. Nya billiga men helt ok Shimanohjul ca 1000kr, bättre för att köra slanglöst än dina nuvarande.

Men jag hade köpt en ny hoj och ställt den på lite tidningar eller snyggare underlägg i vardagsrummet. Så bodde vi i Halmstad & Göteborg flera år. En snygg cykel pryder ett vardagsrum tyckte vi!!
Tvättade snabbt med en hink vatten och svamp efter varje tur. Mer behövs inte, bara lite olja var tredje runda typ. 

Sen renoverar du din Merida efter hand och fixar en vintermtb/pendlarcykel av den.
« Senast ändrad: mars 29, 2012, 23:43:56 av Mag »
/Magnus

Utloggad Petter

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2012, 23:44:54 »
Stämmer att bakhjulet glappade, men lämnade in den på sportson i höstas och de rättade upp lagret??? el motsvarande och nu glappar det inte. Ska nog oavsett ev nytt cykelköp restaurera cykeln då jag inte vill slänga den och kan ha den när vädret är riktigt trist :)
Ska kolla lite på hemsidorna.
Satsa på shimano xt, eller vad skulle ni säga?
/Petter

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2909
« Svar #6 skrivet: mars 29, 2012, 23:55:07 »
Deore, Saint eller XT.
/Magnus

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #7 skrivet: mars 30, 2012, 09:21:29 »
Ska du ha cykeln som extracykel/vinterhoj hade jag kört på Deoregrejer. Ska den användas som tävlingsredskap är nog xt vettigt.

Har du kollat fälgarna, de brukar slitas ner av beläggen och till slut kollapsar materialet.

Min 29er står i badrummet, vinterhojen är nere i källarförrådet. Du vet ju också var man kan spola av cykeln... I källaren finns stora uttrymmen för mekning. Jag vallade skidorna där nere i vintras.

Länkar.
http://www.bike-discount.de/
http://www.actionsports.de/
« Senast ändrad: mars 30, 2012, 09:23:46 av Uffe »

Utloggad POJ

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 779
« Svar #8 skrivet: mars 30, 2012, 20:43:43 »
Jag hade köpt en ny, då får man även skivbromsar vilket är ett lyft.
Räknar man ihop alla småsummor det kostar att renovera blir det ofta en hel del totalt.
Cyklar finns även på t.ex.
www.canyon.com
/POJ

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #9 skrivet: mars 30, 2012, 21:52:12 »
Jag håller med POJ. Att renovera din gamla cykel till mer än vintercykelstandard blir kostsamt. Och vänta flera år på att köpa en ny låter lite trist. Livet är för kort för att trampa sämre cyklar än nödvändigt :)

Jag hade investerat i en ny cykel NU och sen till hösten kan du sätta på lite slitprylar på den gamal om den ska gå som vinterhoj.

Utloggad Petter

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #10 skrivet: mars 31, 2012, 13:22:35 »
He he. Har just kollat på grand canyon 29 tum, hardtail, ca 14000 kr. Men kommer nog oavsett fixa iordning min merida (känns oetiskt att kasta cykeln bara). Uffe, låter som bästa alternativet att jag köper loss ditt deore drivpaket. Behöver jag något mer utöver nya bromsklossar? Kan jag använda mina gamla vevarmar/pedaler ex?
/Petter

Utloggad POJ

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 779
« Svar #11 skrivet: mars 31, 2012, 14:38:05 »
Snikvarianten är att börja med att byta kedja och bakdrev, bromsklossar. Framdreven brukar kunna fungera även om de är riktigt slitna. Är vevlagret kass kan du byta enbart vevlager, kanske 200spänn.
Jag hade också planer på vintercykel men det blir ofta inte många vinterturer, de lerigaste turerna brukar vara på hösten, men då vill man inte köra på vintercykeln... Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #12 skrivet: mars 31, 2012, 16:32:48 »
petter. Prova mitt gamla vevparti och testa även mitt vevlager, då ditt nog är ganska slut.

ulf