Författare Ämne: Inköpslista för cykelmek, vad behöver man  (läst 1598 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Petter

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 221
Inköpslista för cykelmek, vad behöver man
« skrivet: juni 17, 2012, 12:44:30 »
Hej alla

Ni som känner mig vet att jag har haft en del strul med min gamla Merida och nu blev jag påcyklad 750 m innan mål i vätternrundan och fick växelörat rejält böjt och bakhjulet lite skevt. Nytt växelöra sitter och efter allmän genomgång av cykeln inser jag att jag saknar massa bra verktyg (bla kasettverktyg, vevlagerverktyg, kedjelås mm).
Vore toppen om ni kunde dela med er av vilka verktyg man bör ha hemma, för mer ingående mek.

(Ja Magnus och Uffe, jag ska köpa ny cykel, någon gång :) men tänker oavsett försöka meka ihop min Merida till cykelbart skick)!

Vidare, skulle ni ge er på att rikta hjulet själva. Har läst lite forum som säger att det är "svårt men sällan som man får tillbaka det i bättre skick än vad man kan göra själv" med bra beskrivning över hur man går tillväga. Eller hade ni lämnat in hjulet? Vad tror ni det kostar? Cykelmagneten vägrar ju att serva "postordercyklar" och sportsson känns som om de har tappat sina bättre mekaniker.

Slutligen. För vård av kedja finns det typ kasetter för kedjetvätt. Är dessa bra???   ex http://www.cykeldennis.se/cykelverktyg-och-cykelvard/komponentrelaterat/vevlager-c-681-1.aspx

Vi ses förhoppningsvis snart ute på stigarna igen
/Petter

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2910
SV: Inköpslista för cykelmek, vad behöver man
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2012, 13:12:04 »
Rikta hjul själv går om det endast är lite skevt med fälgbromsfälg, med skivbroms kan man acceptera viss skevhet.

Klart att Cykelmagneten riktar ditt hjul, du behöver ju inte säga vilken cykel det sitter på, eller hur?! Jag skulle satsa på att låta dem rikta.

Ekernyckel till just dina ekrar
Kassettverktyg Campagnolo
Kassettverktyg Shimano
Kedjebrytare
Bra insexnyckelsats
Pedalnyckel alt lång insex i rätt mått
Bra golvpump
Cykelhållare

Påcyklad på upploppet?!? Gav du honom en snyting efteråt eller fyllecyklade du själv?!?
/Magnus

Utloggad Johansson

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 626
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2012, 23:03:58 »
Tjena Petter.

Saknade dig vid kakfatet idag. Hur gick rundan?

Vad gäller hjul så behöver du nog inte förutsätta problem. Ring och fråga om de gör det och vad det kostar. Kolla det sedan mot exempelvis Sportson och Mellbystrands cykel (jag har hört att Kjell-Åke ska vara bra på hjul).

Vad gäller Meridan så citerar jag Uffe med en liten tvisst:

Är det inte för sent att ge upp?
I have nothing to declare but my genius.

Utloggad Petter

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 221
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2012, 00:29:46 »
Magnus:
-Tack för inköpslistan.
-Kollar med cykelmagneten.
-Avseende påcyklingen så var det miss från bägge sidor (jag drog, tittade hela tiden framåt men uppfattade inte 90 graders svängen markerad av 3 konor, genom mina skitiga glasögon förrän 30 m innan, hojtade/bromsade, medan mannen bakom tittade just då ner i asfalten). Men vi hade haft fint sällskap och tog i hand vid målgången. Jäkla stark var han f.ö. och hade dragit tappert.

Marcus:
-Rundan gick; väderleksmässigt bra (endast 7 mil lätt regn), klungmässigt lite folk och första 4 milen ingen struktur, egen prestation mil 5-30 maxad, tidsmässigt 9:05 vilket relaterat till ovan känns bra. Bortsett från en felvinkning in i depå i Karlsborg som kostade oss 2 minuter och 2/3 av vår klunga samt kraschen på slutet, så var sub-9 inom räckhåll. Revansch nästa år!
-Avseende nyköp så hänger det mentalt ihop med det garaget som jag just nu saknar. Överväger att rucka på det då våra bud inte gett napp än sålänge!
-Kul med fika hos chefen f.ö. Hjälpte min flickväns pappa att klyva ved och avslutade dagen med kanonfin kitesurfing dock :)
/Petter