Författare Ämne: tubeless  (läst 4045 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad POJ

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 783
tubeless
« skrivet: augusti 13, 2012, 23:19:46 »
Funderar på tubeless innan Bocksten, så måste beställa ganska snart isåfall.

Skall man ha fälgband med inbyggd ventil (ty denna http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=74011 ) , eller skall man ha lösa ventiler? Fälgband blir mer att ta hand om ifall man skall lägga in slang i skogen.
Är det fälgbandet eller den medföljande tejpen som håller tätt mot fälgen?

Funkar det bra med eltejp, det har jag dessutom massor av :-)  hur många varv isåfall? 1-2-3??

Spelar det någon roll om man väljer Joe's eller Notubes vätska?

Jag har fälg Easton XC 70 fälg med Prestaventil och 16mm fälgband.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
SV: tubeless
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2012, 00:42:04 »
Jag har åkt några år med fälgband + ventil då fälgen inte varit tubeless ready. Funkar bra. Det är inte tävlingsmässigt att lägga i slang. Fälgbandet klibbar ihop med däcket och är tufft att dela på i fält. Jag försökte på BST för några år sedan. Hade då en reva på sidan som små pyste men det blev till att stanna och pumpa emellan åt. Det gick bra det med trots allt.
Ska du använda fälgband med ventil kan du kanske klara dig med eltejpen, minns inte hur jag gjorde. Det är ju fälgbandet och däcket som bildar luftkammaren så viss borde det gå.
Ska du täta ekerhålen i en tubeless ready fälg ska du ha den speciella tejpen. Den är icke elastisk och kryper inte i hålen. Eltejp funkar inte, den lever ett eget liv och kryper runt och börjar läcka. Har provat då någon var tvungen att försöka lappa efter att någon (LBR) försökt få tätt efter ett ekerbyte.
Prova inte med kontaktlim häller, de hade försökt med det också.
Tvätta noga rent med t.ex. t-röd så tejpen greppar bra. Ett varv med överlapp. Tube less ready fälgen ska ha lösa ventiler och det går fint att lägga i slang (kladdigt ja, har aldrig behövt göra det men bytt däck några gånger)

Jag har provat båda vätskorna och ser ingen skillnad.

Jag känner inte till din fälg.

Du bör ha nya däck, de är tätare. Nästan nya funkar men de får inta ha rullar något länge.

Det är ingen höjdare att konvertera i veckan innan BST. Bra med några struldagar innan om det inte blir 100 tätt direkt.

Tubeless ready fälgar har jag bra erfarenhet av att de funkar direkt. (Med Schwalbe däck.)

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 1167
  • BST 2011
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2012, 10:09:33 »
Jag hade nog beställt Stans gula tejp, ventiler och vätska samt Schwalbe TL-ready däck. Borde funka. Ang fälgarna kan du kolla på Stans No tubes sida, då det finns en lista på fälgar och hur de funkar med systemet. Annars borde Easton oxå nämna något om kompabilitet med tubeless.
Det är aldrig för sent att ge upp

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2910
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2012, 12:56:36 »
Konvertera inte innan en tävling, det pyser alltid extra i början.

2011 eller nyare däck är bäst.

Om dina fälgar inte är TLready behövs fälgband med inbyggd ventil. Annars skippar du det.
Och det är enklare att få tätt m fälgband.

Jag kör utan fälgband o utan kompressor m Schwalbes däck.
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2012, 16:59:52 »
Mag, skopar du också vätskan direkt i däcket utan  tratt och spruta? ;-)
Jag fegar ännu med kompressorn.
Jag tycker annars det tätar lika bra med fälgband eller tube less ready däck.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2910
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2012, 23:12:36 »
Japp, på sista hjulparet skopade jag i vätskan, faktiskt! Gick hur bra som helst, med NT fälg och 2012 Schwalbe.
Dock pumpar jag med slang först som jag sen försiktigt tar ur däcket.
/Magnus

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 876
  • Skedala 2011 08 04
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2013, 17:12:57 »
Mina No tubes Crest med Schwalbe TL-ready däck har börjat läcka lite med ojämna mellanrum, så idag tänkte jag öppna dem och kolla status.

Det gick nästan löjligt lätt med cykeln hängande på mekstället!

1) tömde ut luften
2) tryckte in däcket mot mitten på fälgbanan med tummarna (bara på ena sidan)
3) använde ett (1) däckjärn (och väldigt lite kraft) för att "öppna" (längs hela omkretsen för att inspektera, annars behövs det inte)

Status: bakdäcket var torrt inuti och det låg en lustig koralliknande klump där; i framdäcket låg några enstaka droppar vätska kvar

4) hällde i ett par skopor vätska i varje däck
5) stängde däcket
6) drog däcket mot fälgkanten med fingrarna så att det blev någorlunda tätt (för att ge pumpen en chans)
7) pumpade med golvpump utan hets till 3-4 kg (tills däckskanten small ut mot fälgkanten)

Hela operationen tog ca 10 minuter för två hjul - klart godkänt! :)

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2013, 19:47:10 »
Jodå, man behöver skaka hjulet emellanåt för att höra om det finns vetska kvar. Den stelnar förr eller senare.
Tur att du inte fått punka med torra däck.

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 876
  • Skedala 2011 08 04
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2013, 20:38:10 »
Jodå, man behöver skaka hjulet emellanåt för att höra om det finns vetska kvar. Den stelnar förr eller senare.
Tur att du inte fått punka med torra däck.

Ja, jag trodde nog att jag skulle klara mig någon månad till. Läge att kolla minst en gång per 3 månader.