Författare Ämne: Två kakor fram  (läst 1108 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johansson

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 626
Två kakor fram
« skrivet: september 30, 2012, 18:20:57 »
Hej.

Jag har ett par frågor:

1. Om jag byter till två klingor fram måste jag då också byta främre växelförare och reglage?
2. Förlorar jag fart på högsta växeln (genom att gå ner två tänder) om jag anväder den hojen mest som pendelhoj (ganska flack lv-cykling)
3. Måste jag byta reglage Om jag byter vev från SRAM till Truativ och växelförare från SRAM till XTR?

Tacksam för hjälp!

/Marcus
I have nothing to declare but my genius.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
SV: Två kakor fram
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2012, 00:42:37 »
Hej Markus,
Jag bytte mitt 3-delade XT till 2-delat. Alltå bytte alla delar och inte bara tagit bort och bytt klingorna.
Det fukade med samma växelförare och samma reglage. Om jag minns rätt valde jag att använda växelläget för storan och mellan klingan. Bytte en gång för det första jag valde funkade sämre.
Det finns även en växelförare för just två detlat vilket borde vara mer optimalt men det funkar ändå (ganska billig iof 150-200:-). Från 2012 är reglaget omställningsbart mellan 2/3 delat.
Till dina frågor.
1. Troligen inte nödvändigt. Prova och se.
2. Ja, men det kanske du inte märker rent praktiskt. Öka din kadens så når du samma fart igen. Visst tappar du toppfart  med samma trampande då utväxlingen är lägre.
Det som händer med utväxlingen när du minskar storklingan är att skillnaden mellan varje varje växling på kassetten blir mindre. Det störde mig att behöva hoppa över växlar för det skiljde för lite mellan varje. Så jag bytte till storklingan från det 3-delade och fick så att säga orginalet igen.
3. Inte om det är samma avstånd mellan klingorna. (är kanske inte riktigt med på frågan)
Lite osäker här men jag tror att SRAM har annan utvexling i reglaget, i alla fall för bakväxeln. PEO tror jag vet.

/Johan W.

Utloggad admin

• Administrator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 1877
  • BST 10
SV: Två kakor fram
« Svar #2 skrivet: oktober 02, 2012, 16:39:09 »
Bakväxelarna skiljer. Sram 1:1. Och shimano 1:2.
Du måste altså ha matchande reglage.
/Peo
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" -- Albert Einstein

/Peo
Ordf.