Författare Ämne: gammal cannondale  (läst 1138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad POJ

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 779
gammal cannondale
« skrivet: juli 08, 2010, 18:31:07 »
provkörde denna cykel åt en kompis idag, framdämparen sjönkihop direkt då man satt på cykeln, kan detta fixas lätt? jag kunde inte se nån nippel för luftpåfyllning.
Effektiv slaglängd tycktes bara vara 25mm, så det är ju inte optmalt för skogen men priset var billigt.

Utloggad POJ

• Betalande
  • Newbie
  • **
SV: gammal cannondale
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2010, 18:32:40 »
förtydligande

Cannondale Mountainbike, F700, CAD3, DD50 Head Shok

/POJ

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2909
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2010, 23:22:31 »
Beror på vilken gaffel det är.   
Det finns både gummi och olja, endast gummi(?), luft i olika varianter mm. Flera luftmodeller hade läckage allt som oftast. LuftNippel undertill. Gummikloss och olja var betydligt robustare. Den har jag på pendlaren, heter Fatty D (årsmod 2000) 60/70mm fjädringsväg har jag för mig. 

Denna ser äldre ut, kanske 50mm modellen med raka rör. Mina smalnar av och har skivbromsfästen.  Kan vara gummit som har gett upp.

Men är den billig kan man ju köra ändå. Och hållbara som bara den. Kör och byt sen cykel om han blir biten. Ibland säljs Fatty gafflar på nätet billigt.
Magnus   
/Magnus

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2010, 23:24:38 »
Läste ditt andra inlägg, typiskt 50mm. Det sitter en förspänningsinsex i styyröret. Lossa den och se om slaglängden ökar.
Magnus
/Magnus

Utloggad POJ

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #4 skrivet: juli 09, 2010, 10:29:22 »
modellen är sent 90-tal,  man kunde låsa gaffeln genom att vrida på toppen, men som sagt 25mm slaglängd som sjönk ihop helt, cantileverbromsar, 1000 spänn på blocket om nån är intresserad.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #5 skrivet: juli 10, 2010, 00:16:08 »
Den duger helt klart som en första mtb i skogen. Min kollega åkte ju galant med oss i Skedala på en stel GT Avalanche LE i maj. Han höll vårt ganska höga tempo utan problem.

Magnus
/Magnus