Författare Ämne: Rocket Ron  (läst 3807 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 407
Rocket Ron
« skrivet: maj 10, 2012, 19:57:50 »
Hej!
Jag ahr precis beställt ett par nya rocket ron's pacestar gummi, snakeskin samt tubeless ready.. Är det någon som har likande däck och har testat konvertera? Är lite emot slanglöst pga av tidigare har ju däcken vägt så mycket mer, men funkar det bra med dessa däck kan man ju faktiskt tänka sig att testa?

Erfarenheter?

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 1167
  • BST 2011
SV: Rocket Ron
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2012, 20:34:00 »
Har kört med de RR som framräck de senaste tre åren. Är lätta att montera slanglöst. Då har jag använt evolutionmodellen som är tunnare än snakeskinmodellen. Är grymma däck.

Att de är tubeless ska inte blandas ihop med tidigare tunga däck som skulle monteras utan tätnings vätska (ex stans). Dina däck är "vanliga" däck avsedda för tätningsvätska.
« Senast ändrad: maj 10, 2012, 20:48:14 av Uffe »
Det är aldrig för sent att ge upp

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2012, 20:55:55 »
Tips på bra paket med tätsningsvätska, fälgband etc som jag behvöver? Vad kör du bak uffe? Ralph?

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2012, 21:42:53 »
Bak har jag Ralph, som rullar lite lättare än RR. Vad du behöver beror på vilken typ av fälg du har. Troligen behöver du ett kit med fälgtejp, gummifälgband, vätska och lösa ventiler. Stans no tubes och Joes no flats är de vanligaste. Kolla standardkitet här, säljs på många ställen. http://www.notubes.com/Stans-Tubeless-Kits-C12.aspx

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2012, 22:42:17 »
Välkommen i TR - gänget.
Jag kör också Uffes däck kombination. Funkar kanon.Det är lite skillnader. Du bör kolla trycket inför varje cykling. Första konverteringarna kan vara ett äventyr innan man har fått till handlaget.
Kompressor nästan nödvändigt då det kan behövas mycket luft på kort tid för att chocka ut däckkanterna mot gången. Det finns instruktioner på youtube.
Det låter kanske svårt men det är det inte.
Gummifälgband har däremot inte jag i mina 4 fälgar.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2915
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2012, 23:07:07 »
Om du har hyfsat nya fälgar behöver du troligen inte fälggummiband, även om det underlättar monteringen. Tejpen behövs om du inte har USTfälgar (t ex Mavics) utan nippelhål genom fälgen.
/Magnus

Utloggad Anders_I

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 275
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2012, 23:56:05 »
Jag hade RR Evolution slanglöst ett tag förra året. Har vanliga DT-fälgar så körde med tejp och sönderklippta ventiler från vanliga slangar. Monterade med fotpump vilket var mycket pumpande innan det var tätt men sedan funkade det fint. I år fick jag en rejäl reva i däcket och kör därefter med slang.

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #7 skrivet: maj 11, 2012, 12:24:58 »
Eftersom det är TR-däck med styvare kanttråd bör det nog, som Mag säger, funka med några varv lufttät tejp, alt Stans egna fälgtejp, vätska och ventiler (antingen egna eller stans/joes) och strunta i gummifälgbandet. Ang ventilerna ska det vara avskruvbara käglor då man enklast applicerar vätskan därigenom (det blir även enklare att köra mkt luft med kompressor då). Finns faktiskt sprutor att köpa för detta ändamål.

Är eg inte särskilt svårt när man väl gjort det en gång. Är det väl på plats behöver man ju bara ha koll på lufttrycket. Nackdelen är ju att det är mekkigare att byta däck, därför kör jag med samma däck hela säsongen och fyller bara på med ny vätska vid behov.

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2012, 00:24:54 »
Hur ofta behöver ni kolla trycket alt. Pumpa när ni kör slanglöst?

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #9 skrivet: maj 12, 2012, 11:55:53 »
Oftare än med vanlig slang men mindre än med latexslang. Men man kollar ju ändå trycket innan man kör.

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #10 skrivet: maj 12, 2012, 17:26:32 »
Okok.. Hittade ett joe's kit 240ml på xxl sport för 300 SEK! Ngn i stan som har kompressor som kan hjälpa mig? :)

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2915
« Svar #11 skrivet: maj 13, 2012, 00:19:02 »
En rejäl fotpump räcker. Om du skruvar ur ventilen ur den gängade delen så går det in mer luft. 
/Magnus

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #12 skrivet: maj 14, 2012, 19:47:02 »
Blir vansinnig, pumpar och pumpar men får inte ens ut däcket ordentligt..! Antar att jag har en för kass fotpump, den är ju trots allt inköpt på Ica för 10 år sen =)

Vilken mack har tryckluft?

Claes

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #13 skrivet: maj 14, 2012, 20:13:39 »
Läste för övrigt att mina fälgar är tubeless-ready (Dt sviss XR 30) så det borde inte vara några problem alls?

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #14 skrivet: maj 14, 2012, 20:26:29 »
Några basic tips.
1. montera först däcken med slang, helst över natten.
2. tag ut slangen från ena sidan. Låt andra däcksidan sitta på plats.
3. Sätt i lös ventil och skruva ur ventilkäglan.
4. ta såpavatten och en svamp och gnid in däck kanterna med svampen. Detta hjälper däckkanten att falla på plats och tätar också lite extra.
5. Pumpa!!! Kompressor är bäst men fotpump eller kolsyrepatron kan funka. TÄNK PÅ: däcket måste hålla luften hyggligt och sitta på plats innan latexvätskan appliceras! I annat fall kommer vätskan bara att gå till spillo...
6. Om däcket håller luft appliceras vätskan, helst genom den avskruvade ventilen, och därefter pumpas däcket upp.
7. Ta såpavatten på sidor och kanter så ser du var det ev läcker och snurra hjulet, både vanligt och på sidan. Skaka hjulet och lägg det på sidan på en hink. Kan du sedan köra lite ute är det bra men ta med pump...