Författare Ämne: Rocket Ron  (läst 3803 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
SV: Rocket Ron
« Svar #15 skrivet: maj 15, 2012, 00:03:23 »
Claes du har rätt fälg, den är gjord för detta.
Bra beskrivning Uffe, jag kunde inte gjort det bättre. Vi har ju gått den långa vägen för att komma fram till hur man gör. Jag tror jag förstår dig Cleas, hur vansinnig man kan bli. Låt nu inte avskräckas från tubeless för detta. Första gången är alltid ett meck.
Att först sätta i en slang är nödvändigt om det är en nytejpad färlg, för att sätta tejpen ordentligt.
Andra gånger har jag hoppat över slang. Det går att få ut däcket i fälgen, i alla fall med kompressor.
Såpan har också stor betydelse, undrar om det ens går utan, kanske.
Det kommer att små läcka här och där i däcket särskillt vid skarvar på sidorna. Det är normalt och tätas när du lutar fälgen så att vätskan kommer till hålet. Kör i sådär 2.5 bar under tätningsprocessen det töjer lite mer i däcket. När du sedan går ner till normaltryck 1.6-2.0 bar håller det utan att pysa.
« Senast ändrad: maj 15, 2012, 00:18:08 av Johan W »

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 407
« Svar #16 skrivet: maj 15, 2012, 18:17:11 »
Det är alla bra tips, men det går helt enkelt inte med min gamla golvpump.. Vet ni någon mack med tryckluft? Statoil Sannarp?

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #17 skrivet: maj 15, 2012, 19:37:21 »
Yes! Fick det att fungera med hjälp av tryckluft! Slänger min gamla golvpump åt h*lvete! :)

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 1167
  • BST 2011
« Svar #18 skrivet: maj 15, 2012, 20:54:27 »
Kul! Nu återstår att få det tätt oxå...
Det är aldrig för sent att ge upp

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #19 skrivet: maj 21, 2012, 22:58:35 »
Kört andra passet idag med TL.. De håller kanon, har inte behövt pumpa dem ännu iaf, verkar hålla 2-bar stadigt.! Nöjd hittils med TL, cykeln ter sig lite annorlunda.
Lessons learned: Kommer aldrig mer att ge mig på konvertering utan kompressor!

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2915
« Svar #20 skrivet: maj 22, 2012, 10:44:39 »
Kul Claes! Cykeln blirklart mer följsam och går mjukare. Bättre grepp. Lite skumt när man svänger tvärt om man har mjuka breda däck, det kränger till. Men det händer vid lägre tryck.

Med slangknepet och en riktig golvpump går det bättre, finns pump med större luftkammare.
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
« Svar #21 skrivet: maj 22, 2012, 19:21:18 »
Mag, har du testat att sätta på ett däck som en gång varit monterat TL. Det klibbar en del. Undrar om de olika fabrikaten klibbar olika mycket. Jos'e klibbar även om det hängt på tork några dagar efter rengöring.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2915
« Svar #22 skrivet: maj 22, 2012, 22:59:55 »
Ja, det har jag gjort flera gånger. Har provat riva bort det gamla latexlagret. Och försökt sätta på kletiga däck, det funkar till slut. Men bäst är att låta dem torka ett tag och bara riva bort löst latex. Har provat DT, Joe´s, Schwalbe och ev NoTubes men minns inte om det är nån skillnad.

Jag brukar undvika att ta av däcken, brukar bli när dubbdäcken ska på eller om däcket är utslitet. Rör inte det som funkar! Även om det är lite pyspunka under längre tid. Ställ hjulet med hålet nedåt så tätar det sig efter ett tag.
/Magnus