Författare Ämne: Nyårsåsen 2013-  (läst 4041 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2915
SV: Nyårsåsen 2013-
« Svar #15 skrivet: september 11, 2013, 23:20:28 »
Hör av dig så försöker jag hänga på.
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
« Svar #16 skrivet: september 12, 2013, 00:08:48 »
Nu fick jag fram gårdagens runda på Nyårsåsen.
Plågade mig lite i backarna och rekade även en fin stig. Tag in mittemot den lilla gula skylten "stenbrott 600m".
Det finns en kort brant där jag gick ner men den går att röja till körbar brant. Väl nere går en gammal väg vänster/väster ut.
Kanske inte så lång stig men väldigt vackert där. Känns som helt orörd skog.
Man kommer åter till vägen där som Branta stigen börjar sin klättring, väl uppe på vägen igen kan man direkt fortsätta över vägen och ta nya stigningen mot Ravinen 2.
Väl nere efter Ravinen 2, ta det lungt första gången, kan man ta ännu mer stigningar på Vita Enduroslingan.
På Enduroslingan har jag inte riktigt kommit på den bästa sträckningen än men det kommer.
I detta området kommer jag att lägga mycket träning inför 2014. Många höjdmeter att plock. T.o.m Peo gillar dessa backarna höhöhö.
Kul om vi kan få till en klättringsslinga att utmana i. Vem orkar flest varv på en timma? Eller kanske snarare vem orkar mer än 30 minuter här?

Vidare kan man gena över till "Plönninge löparslinga". Tag in presis efter/söder kolmilan. Det kanske inte syns direkt men där går en hyfsad väg.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #17 skrivet: september 12, 2013, 09:25:23 »
Bra att du rekar där och inte ger upp nyfikenheten. Det finns massor att finna för den som söker. Mer stig o mindre grusväg åt folket!
I skogen norr om din 1km markering kan man också lägga en kort slinga i den relativt öppna lövskogen. Finns vissa småstigar redan.

Vi kan väl ta med Peo m fl och hitta en endurovariant?
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #18 skrivet: september 29, 2013, 01:31:13 »
Nu är enduroslingan i princip färdig. Har markerat lite mer med blå tape. (enduroslingan är ju redan märkt med vit tape)
Det är som sagt var backigt men är körbart. Röjt från pinnar och bör lätt gå att följa. Blått på kartan.
Den bör köras moturs, högervarv när man kommer in bland de vita markeringarna.
På slutet av slingan kan man ta höger och följa den breda fina jordiga maskinvägen fram till stora hugget. Rött på kartan.
Kör mer på hygget längs skogsmaskinspåret och följ skogskanten precis söder om hygget. Sen kommer det maskinspår som går vänster in i skogen söder ut ner för en liten ravin ut på ännu ett litet hygge. Har satt blå markering. Kör tvärs över det lilla hygget och man kommer in på den gamla stigen som leder tillbaks till stenkross-backen, den med det fällda trädet. (Denna stigen brukade vara igenväxt, blöt och bökig men är nu körbar)
Hände ni med på beskrivningen? (kanske bara mag) Då får ni hänga med på en guidning av mig.
En riktigt kul, tuff och fin slinga som jag med glädja visar er.

(Lite inte helt på linjerna på kartan för de är ritade på fri hand, gps kommer nästa gång)
« Senast ändrad: september 29, 2013, 01:35:55 av Johan W »

Utloggad Uffe S

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 171
  • You ll Never Walk Alone
« Svar #19 skrivet: september 29, 2013, 11:46:58 »
Ser kanon ut får köra den när jag blir kvitt min förkylning  :'(
Det krävs ett nytt sätt att tänka för att lösa de problem som orsakats av det gamla sättet att tänka :  Albert Einstein

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #20 skrivet: september 30, 2013, 00:14:19 »
Då var det röjt mera. Nu är det en toppen stig parallellt med grusvägen i söder. Blått på kartan.
Nu inget ris och snår längre. Bara fin stig, hoppas ni åker där så det förblir framkomligt.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #21 skrivet: oktober 02, 2013, 23:04:31 »
Ikväll körde jag din nya runda johan. Gick hyfsat att följa. Körde även den röda o det gick ju bra. 

Sen körde jag en ny egen stig upp till högsta kraftledningsåsen. Den blir fin!

Tack även för den röjda blå i söderkanten av åsen.

Första cykelrundan på ett tag o 630hm så d kändes i benen.

ExtremeRide Nyårsåsen i höst?
« Senast ändrad: oktober 02, 2013, 23:44:25 av Mag »
/Magnus

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 876
  • Skedala 2011 08 04
« Svar #22 skrivet: oktober 02, 2013, 23:31:10 »
ExtremeRide Nyårsåsen i höst?
Jag är på!  :)

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #23 skrivet: oktober 03, 2013, 19:56:33 »
Mag kul att du kunde hitta efter min beskrivning.
Var ligger "kraftledningsåsen"? Är det från kolmilan och upp till stenbrottet (där man nu gräver längs vägen)

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #24 skrivet: oktober 03, 2013, 23:34:03 »
Nej, men samma ledning som passerar 200m från kolmilan går ju österut upp över åsen. På vägen ovanför kolmilev kan man köra upp norr om ledningen mot stenbrottet och sen tillbaks upp på toppen, sen ner söderut så man kommer ut en bit från toppen av Brante Lid.
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #25 skrivet: oktober 04, 2013, 00:49:05 »
Är inte ned med men låter intressant. Är det stig eller ett förstadie till stig?
Då får skissa på en karta så man hittar.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #26 skrivet: oktober 04, 2013, 09:39:57 »
I inlägg från 7 april körde jag en prototyp.
Kanske hinner märka upp den i eftermiddag.
Här har du dagens, den blir bra. Några gula markeringar men jag visar den nästa lördag.
« Senast ändrad: oktober 04, 2013, 23:20:09 av Mag »
/Magnus

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #27 skrivet: oktober 16, 2013, 22:06:28 »
Supersvängen, den roliga backen, som Plönninges maskiner avverkat på i helgen är inte så illa skadad som det först såg ut. Lite slanor o ris måste flyttas längst nere sen är den ok. Var det dina mtbspår där johan?
Man skulle kunna dra en till stigvariant mitt på typ, och som går bort mot kolmilan och kommer ner på vägen däromkring.

Stenbrottstigen från inlägg 11 sept är kul utför, lagom lutning och mycket småsvängar på slutet. Har du testat den än Johan? Nu syns den hyfsat, trots att vi aldrig körde den på helgens ExRide.

Jag tror att nästa projekt blir under eller bredvid kraftledningsgatan mot havet. Eller mot stan men den är kort o brant. En riktigt kul teknisk nedförslöpa som inte kommer förstöras av skogsmaskiner och som vi lugnt kan rensa sly på. Så gör vi kraftbolaget och jägarna en tjänst genom att hålla öppna ytor. Där behöver vi nog vara fler o reka schysst väg ner.
« Senast ändrad: oktober 16, 2013, 22:12:11 av Mag »
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #28 skrivet: oktober 16, 2013, 23:05:17 »
Ej testat den. Hittar nog inte början så får väl börja vid fd vägen och kötära upp först vända och åka neråt.