Författare Ämne: Vårmek!  (läst 2691 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 407
Vårmek!
« skrivet: april 14, 2013, 20:52:47 »
Tjena!

Tänkte gå ner till 2-delat i år! Behöver lite hjälp med match och tips från er som testat och bytt.. Min tanke är att ha kvar samma växelförare samt reglage som idag, bara ställa ner det yttre läget.
Idagsläget sitter det ett Shimano FC-M552 / 2-piece Design 42A x 32A x 24T vevparti på (10-delad bakväxel). Min tanke var att slänga den stora klingan åt h*elvete och ersätta den med en bashG och byta 32an mot en 36a..
Eftersom att jag byter vill jag givetvis byte upp mig köra en lite lättare, lite bättre klinga =)
Lilla klingan byta jag i höstas av någon fräck anledning..... Jag bytte även kassett och kedja.. har inte gått mer än 30-40mil.. så de tänkte jag ha kvar.. Kör väldigt lite grus osv så känner inget behov av större än 36 då jag sällan trampar ut 42an idag..

Vad tycker ni jag ska köra på? Lätt och hållbart?

Claes

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
SV: Vårmek!
« Svar #1 skrivet: april 14, 2013, 21:14:01 »
När du växlar ned dig så mycket spelar väl vikten igen roll?
Vad har du på kassetten?

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #2 skrivet: april 14, 2013, 21:26:29 »
Hmm.. Vad menar du @johan?
Jag tänkte mer på totalvikten! Jagar Gram!

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2915
« Svar #3 skrivet: april 14, 2013, 22:22:39 »
11-32, 11-34 etc etc, dvs vilket intervall du har bak menar han.
/Magnus

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #4 skrivet: april 14, 2013, 22:40:29 »
aaah! 12-36! =D

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #5 skrivet: april 14, 2013, 23:50:16 »
Du har säkert kollat men finns det 36:or?

Får du 42:an över så är jag intresserad av att se om den passar på min. Då köper jag den av dig. (ska du inte spara den ändå?)
Själv går jag tvärt emot dig med utväxlingen men vi har väl olika mål.
Jag har 42-28  och 11-32. Nästa gång handlar jag en 34 och använder den stora delen bara, men de mindre från 11-32:an för farten.

Jag bytte vevpartiet för att få optimal kedjelinje men det går säkert att göra som du och många andra att ta bort den stora bara.
Jag vet inte hur bra kedjelinjen blir med mellan och 11:an men det funkar men prova.
Jag har framväxel för 3-delat kvar och det funkar. Nu mer är reglaget inställbart för 2-3 delat (fr 2012 tror jag) och växelföraren var inte så dyt 150-200:-.
Jag ändrade inte höjden för växelföraren då jag har kvar 42:an den korta tid jag hade 40 på hade jag inte häller ändrat läget.
Prova först utan att ändra läget. Korgens utformning har betydelse och sänker du kan du kanske få problem med att växla lill-kingan.

Var väldigt försiktig om du får för dig att du måste korta kedjan, kan bli en dyr erfarenhet. (provat av andra)
Jag har inte ändrat men jag har ju nästan samma förhållanden som orginal. 32 eller 36 jag vill snabbt kunna byta utan att behöva komma ihåg att länga kedjan.

Klingval? ja lycka till om du kan hitta alternativ till shimano. Det är en ren djungel, hur vet man att en klinga passar på de nyare Shimano 10-delade. Tipsa mig om du hittar någon som kan guide i detta.
T.ex. finns det inte 42:or till mitt 2-delade vevparti FC-M785 40/28 men den 3-delade storklingan gå att använda om man använder bultarna från den 3-delade. Kedjan går väldigt nära bulten men det får gå. Det kom jag på genom att helt enkelt prova. Det kostar om man ska behöva köpa och prova.

Skulle du inte egentligen ha http://www.bike-discount.de/shop/k1175/a72802/slx-crankset-10-speed-fc-m675-38-24-175mm.html?mfid=43

« Senast ändrad: april 14, 2013, 23:54:45 av Johan W »

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #6 skrivet: april 15, 2013, 11:45:54 »
Bra läsning! Skall fundera lite..
Jo egentligen skall jag ju ha ett helt nytt vevparti, det är väl förmodligen bäst. Men tycker det är lite trist att lägga mycket pengar på det när det jag har ju egentligen funkar fintfint!
Här är kassetten jag har nu! http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55201#(12-36 varianten)
« Senast ändrad: april 15, 2013, 11:51:08 av claeswallin »

Utloggad Frisk

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 478
« Svar #7 skrivet: april 16, 2013, 12:15:18 »
Testa! En 36-klinga bör inte vara så dyr... ?
Själv bytte jag från 26(22 original)-32-44 till 26-38 och är helnöjd. Använder nästan bara 38-klingan. (9-delat och 11-32 bak)
Behövde aldrig göra något med framväxeln utan den stämde bra från början, bara att ställa ner yttre ändläget.
Liten sugen på att byta helt till enkelklinga 36 eller 38 fram, men vet i f-n vill kunna klättra i backarna och inte släpa...

Utloggad Frisk

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 478
« Svar #8 skrivet: april 16, 2013, 12:36:52 »
Har iofs en 36-klinga för 9-delat med 104mm bultcirkel som du kan få testa om den passar...
Har för mig att det ska gå köra klingor för 9-delat till 10-delad kedja trots 9-delat är bredare??? Eller har jag helt fel???

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #9 skrivet: april 16, 2013, 14:38:51 »
nja.. Men känns bättre att köra med en klinga gjord för 10-delat när det är 10-delat =) Tack iaf! =D

Utloggad CW

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #10 skrivet: april 16, 2013, 21:00:23 »
Vi kanske skulle sammanställa en mek-lista med checkpunkter på vad vi tycker är viktigast att gå igenom på våra fordon nu när säsongen har börjat och sen posta en "checklist" här på sidan?

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #11 skrivet: april 16, 2013, 23:05:06 »
9-delad kassett klingor funkade dåligt med 10-kedja. Jag bytte tillfälligt en klinga på 10 kassetten till en från en 9:o. Det gick men det blev trängre för kedjan och växlade nog inte 100%. Jag tror inte på att mixa.

Vårmek? Fixet skulle gjorts i höstas. Är det fukt kvar i något lager så har det säkert rostat i vinter. T.ex. ett styrlager eller de små kedjetrissorna. När man börjar rulla igen går det men efter ett par pass glappar lagret p.g.a. att lagerytan blivit skadad av rostangreppet och lagret går ojämnt och slits snabbare.
Hjullager brukar vara mer pålitliga och täta. Vajerhöljen kan också ha bäckat igen.
Då och då är det bra att ta bort skivbromsklossarna och göra rent så det inte tjärvar. Då släpper klossen från skivan så man slipper att irriteras av skivljudet då skivan tatchar klossen.