Författare Ämne: Panikmek!!  (läst 1051 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 847
Panikmek!!
« skrivet: augusti 23, 2013, 00:13:27 »
Finns det någon som har ett 28 tandat shimano drev deore-xt-fc-m785 om ifall att Sportson inte har hemma under fredag?
Satte på ny kedja och då ville inte lillklingan släppa kedjan ordentligt längre. Typiskt inför SM.
« Senast ändrad: augusti 23, 2013, 00:15:16 av Johan W »

Utloggad Pigge

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • wheeliewaffles.com
SV: Panikmek!!
« Svar #1 skrivet: augusti 23, 2013, 11:37:36 »
Magnus har ett tredelat XT vevparti som tillhör mig som han inte har monterat. Krisar det så kan du ju höra med honom om vilka storlekar kransarna har då han inte längre skulle använda vevpartiet sist jag talade med honom.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2868
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2013, 13:04:15 »
Trot det är 32 men kan kolla. Är hemma fredag o lördag.
Men det låter konstigt. Provkör och växla frisk hela tiden. I vart fall växla bak om fram går sämre. Då kanske problemet försvinner? Varför skulle en ny kedja annars sluta växla som den ska? Konstigt. Har du bytt fabrikat?

Det har sagts förut: Byt aldrig något som funkar strax innan en tävling.
« Senast ändrad: augusti 23, 2013, 18:44:52 av Mag »
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #3 skrivet: augusti 23, 2013, 13:31:21 »
Jag har själv kvar det tredelade orginalet. Kan bli reservplanen. Det är ett 24T på minsta.
Skit att byta till tredelat utan att tränat upp växlingsreflexerna på det. Risk för en del felväxlingar, mest irriterande men får väl gå.
Jo, växla är inga problem. Däremot tenderar kedjan att följa med klingan runt. Kugg o kedja har inte längre samma längd så att säga. Kedjan blir då orolig o hoppig och risk för att kedjan fastnar, blir det då regn på detta funkar det ännu sämre. Det känns i pedalerna också.
Gäller att byta i tid fast det ser ok ut. Allt är shimano orginal

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2868
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2013, 18:43:59 »
32 tänder
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #5 skrivet: augusti 23, 2013, 23:29:02 »
Vad gör man inte för spänningens skull. Att åka på tävling börjar bli rutin.
Till förra x-cup på årets värmaste dag åkte vi ifrån drickan och käket. Hade bara en sportflaska att dela med Olle. Schysst av Uffe att låna ut en flaska.
Men denna SM-uppladdningen verkar ta priset. I lördags cyklade jag sönder Olles växelöra genom en onödig klantsak som gjorde att en stor sten rullade in i bakväxeln. Där gick den ramen då örat är integrerat. Helt idiotisk lösning Scott gjorde på de första Scale ramarna. Som tur är finns nuför tiden ett ombyggnadskit som gör växelörat utbytbart. Det är nu fixat och testat i går. Samtidigt testades de tre nya framdreven fel fritt. De var inte felfria i lördags.
Jo just det, jag byte även tubeless bakdäck för att utmana rejält inför SM. Och som av ett under har jag inte behövt pumpa i någon ytterligare luft alls efter montaget.
Imorgon ska jag testa ny egentligen för liten lillklinga. I övermorgon kör vi SM, håll tummarna.