Författare Ämne: Nyårsåsen status  (läst 12638 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
SV: Nyårsåsen status
« Svar #30 skrivet: maj 02, 2015, 00:00:11 »
Var på Nyårsåsen och körde lite backar idag.
Hittade en fin och efterlängtad förlängning av Utsiktsvägen, den grymma backen upp.
Längst upp har man börjat göra en ny väg runt och tillbaks. Där är en del tegelkross men inga problem att åka där, vägen är inte klar än.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2913
« Svar #31 skrivet: maj 02, 2015, 07:25:44 »
Kul!
Peo och jag var där förra våren och försökte men högst upp vid Utsiktsvägen hängde det inte ihop alls då. Stup, träd och stenblock.
/Magnus

Utloggad admin

• Administrator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 1881
  • BST 10
« Svar #32 skrivet: maj 02, 2015, 16:25:02 »
Låter ju lovande! Bra karta, Johan.
Var och kollade enduroslingan...inget kul, helt förstörd.
Hoppas de inte avverkar mer. Såg dock skogsmaskiner i närheten.
/Peo
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" -- Albert Einstein

/Peo
Ordf.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #33 skrivet: juni 18, 2015, 23:33:53 »
Då har jag stigröjt lite.
Gamla Hallandsloppet mellan utsiktsvägen och mobförådsstigen.
Nu kan man cykla runt två av de tre fallna träden. Det tredje trädet kan kanske kapas på mitten om man är några styckan till hjälp.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #34 skrivet: augusti 13, 2015, 21:08:28 »
Nyårsåsen är snustorr trots regnet här om dagen.
Grattis Peo, nu har jag röjt fram "Förbifart branten" går fint att ta sig upp utan serpentiner. Nog lättast att hitta denna nya stig nerifrån där det finns blå band. Flyttade några meter så man kommer upp på vägen direkt efter det fallna trädet.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #35 skrivet: augusti 13, 2015, 21:54:45 »
Bra jobbat mannen!
Där har jag slagits med mygg, alldeles för sent på säsongen, i hopp om att kunna röja. Men du fixat!
/Magnus

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #36 skrivet: augusti 13, 2015, 21:58:35 »
Är det inte dags för en LongRide Nyårsåsen snart?
Även om jag själv inte är särskilt LongRide tränad.
När jag får tebaks hojen nästa vecka ska jag dit och kolla runt på stigarna, både de gamla och några av de jag började röja 2014 och i vintras.
/Magnus

Utloggad admin

• Administrator
  • Newbie
  • BST 10
« Svar #37 skrivet: augusti 15, 2015, 17:27:35 »
Kanon Johan! Är den lätt att se eller ska vi sätta band ?
/Peo
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" -- Albert Einstein

/Peo
Ordf.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #38 skrivet: augusti 15, 2015, 22:35:38 »
Peo, Du hittar nerifrån där banden är. Det går rätt branten upp utan band men går att se där det är rensat. Uppifrån hade det varit bra med band så man hittar in i skogen. Ligger en gren nu men den ser bara de som vet. 

Utloggad Mikael

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 20
« Svar #39 skrivet: augusti 17, 2015, 21:30:52 »
Tack för tipset! Var där och körde idag, riktigt fint! Och bra jobbat med stigen  ;)

Utloggad Peter Aksberg

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • FB
« Svar #40 skrivet: september 14, 2015, 12:03:18 »
Det tredje ljudet som hörs nästan hela tiden kan jag inte riktigt komma på vad det är.

Powerknappen på GoPro rasslar på det sättet, på med en liten bit eltejp eller liknande så försvinner det direkt.

Finns det nån färsk "karta" på körbara sträckor som man kan ge sig på?
Var alldeles för länge sedan jag var där och körde.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #41 skrivet: april 13, 2016, 20:13:34 »
Körde runt på Nyårsåsen idag i regnet. Statusen är si och så på sina ställen.

Ågarpsbergslingan som jag nyöppnade förrförra året och körde LongRide på är körbar förutom ett par stora träd. Rensade rent det som låg löst längs stigen. Även skjutfältslingan nordväst FalconCrest(!) hästgården är ok, förutom en bit i slutet där skogsmaskiner härjat. Här går att köra bredvid spåren men ännu bättre blir det om vi rensar bort fälld sly och ris. De nordöstra stigarna från ExtremeRide 2013 på Peos gps är dessa stigar.

Håller med tidigare inlägg! Nog en av säsongens bästa rundor!

GPS: http://connect.garmin.com:80/activity/embed/389336125

Kollade inte in The Wall/branten, Bikupan eller kring Kolmilan, Enduro och Ravinen. Det var för mycket regn.

Mobförrådslingan är nyligen körd med skogsmaskin när den var blöt och på mitten finns riktiga gyttjebad. Maskinerna står kvar. Här skulle vi kanske hitta alternativ väg kring de blötaste delarna? De som ändå aldrig torkar upp. Här är det kört massor med maskin på alla håll.

Stigen med gräsunderlag och lite sly jag nyöppnade upp till södra (minst aktiva stora)  stenbrottet är nu uppkörd som en skogsmaskinväg. Tror Johan har kollat lite där och jag guidade nån tur dit en gång. Men kanske lika bra att den körts upp, den var rätt torr och körbar ända upp till stenbrottet.

Högra (den lite längre norra) nedfarten ner till grusvägen från Mobslinga mot Dalsberg (se Johans gula karta) har också ett par riktigt rejäla träd tyvärr. Vänstra korta vägen ner till grusvägen kollade jag inte.
I "Marcus backe" (han envisas med att få stopp i en tvär vänsterböj där) rensade jag lite sly eftersom det var ovanligt blött i den delen av  nerförsbacken från Mobförrådslingan. Hade behövt lite bättre "verktyg". . . 

Nordvästra hörnet, där gula stigen går, har de öppnat upp med hyggen. Den sidan som vätter mot Lynga lax, Harplinge cykelväg och havet. Här skulle man kunna skapa några nya stigar för att slippa grusvägen ner från de gamla stenbrotten efter gula.

Alla markerade leder är fina.

Bättre än vad jag hoppades åsen på på sina ställen men mer arbete och rekognosering krävs på flera delar.
« Senast ändrad: april 15, 2016, 18:27:33 av Mag »
/Magnus

Utloggad Mikael

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 20
« Svar #42 skrivet: april 17, 2016, 10:02:56 »
Mycket bra, tack för rapporten!

Utloggad admin

• Administrator
  • Newbie
  • BST 10
« Svar #43 skrivet: april 17, 2016, 11:29:08 »
Körde mobförådslingan igår. Ingen kul upplevelse. Totalt sönderkörd av skogsmaskiner. Helt makalöst geggig. Det ända som var hyssat körbart är sista biten innan mobförrådet. På mitten är ett stort träsk. De verkar dock klara för det var ett helt gäng som planterade ny träd.
/Peo

/Peo
Ordf.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #44 skrivet: april 18, 2016, 22:47:12 »
Ett tips, Undvik helt enkelt Mobslingan tills det torkat upp rejält.
/Magnus