Författare Ämne: Nyårsåsen status  (läst 10617 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
Nyårsåsen status
« skrivet: mars 23, 2014, 23:08:36 »
Har filmat lite från rundan 23 mars 2014.

Halva Enduroslingan är försvunnen i plockepinn. Det behöva röjas nytt efter att träden hämtats in.
(Filmen har dålig upplösning vid ökad hastighet.)
http://youtu.be/hyJDty-Azow

En film från södra Nyårsåsen. Här är stigen bra.
http://youtu.be/sZ_xoyRIfDg

Har även en film från mobbstigen.
http://youtu.be/VceyqoG8F34
« Senast ändrad: februari 08, 2015, 10:23:28 av Johan W »

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
SV: Nyårsåsen 2014
« Svar #1 skrivet: april 05, 2014, 10:37:54 »
Enduroslingan är nu cykelbar igen. Den är så grym, tog 5 varv där igår. Man "bör" klara att åka den utan att gå upp. Haha. Jag kan förstå att man inte fixar det första 2-3 gångerna. Klart svart backe uppför.

Utloggad admin

• Administrator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 1875
  • BST 10
« Svar #2 skrivet: april 27, 2014, 09:38:53 »
Har nu kört många av åsens stigar/vägar och det finns inga större problem.
Där är nått enstaka fallet träd som man får kliva över.
/peo
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" -- Albert Einstein

/Peo
Ordf.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2907
« Svar #3 skrivet: april 29, 2014, 23:18:36 »
Ågarpsberg är nu torrt och fint och skjutfältslingan är röjd av skogsmaskiner förutom en liten sträcka där det ligger träd och sly. Tar en timme att röja sen är det bra. Jag var rätt sur i januari när stormarna lagt tallplockepinn.

Körde även lite stigar vid Gullbrandstorp och Haverdal och det var en positiv upplevelse det också. Mycket sågat och fixat och torrt.
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #4 skrivet: oktober 18, 2014, 21:40:17 »
Nu är enduroslingan okörbar igen :( alla träd i det området är nedtagna. Hoppas kunna hitta stigen igen när de kört undan stockarna. Där var ju riktigt fin backträning.
« Senast ändrad: oktober 18, 2014, 21:53:08 av Johan W »

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #5 skrivet: oktober 19, 2014, 00:07:52 »
Blött?
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #6 skrivet: oktober 19, 2014, 15:53:04 »
Jag var där förra helgen och då var det inte blött. Idag är det regnigt på Nyårsåsen.

Utloggad Mikael

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 20
« Svar #7 skrivet: oktober 20, 2014, 00:03:46 »
Hej, jag vet inte om det går att få fram någon info från en ren gpx-fil, och möjligt att alla här känner till rutten, men jag bifogar den iallafall, körde bla på Nyårsåsen förra helgen. Har kört ett par gånger norrut längs med skjutfältet från grustaget, det är lite stökigt över kalhygget men sedan är det cykelbart. Längst bort måste man gå 20-30m österut, men man kommer ut på en gammal väg vilken man kan följa norrut igen.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
SV: Nyårsåsen status
« Svar #8 skrivet: februari 08, 2015, 11:19:29 »
Testade mobbstigen på åsen. Frusen mark gjorde den cykelbar men annars kommer det inte att kunna cyklas på på ett tag. Passa på att åka där nu, lagom tunga grusvägar som suger i benen.
Stigen, vad vi nu kallar den, som kommer fram vid bikupan är fin. Inga taggbuskar, mycket vatten i bäcken/diket och den lilla bron är under ytan.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #9 skrivet: februari 09, 2015, 11:48:10 »
Nu torkar det fint i veckan. Men tjälen som släpper gör det nog lerigt värre.
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
SV: Nyårsåsen statuso
« Svar #10 skrivet: februari 22, 2015, 23:11:59 »
Var uppe på Nyårsåsen idag och det blev cykling på vägarna. Gött med lite backcykling. Det gick fint att åka ravinen, branten ner innan enduroslingan. Enduroslingan går nog inte att åka alls nu. Provade även den branta stigen ner till kålmilan. Där finns en hel del pinnar och ett fallet träd men går att åka runt.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #11 skrivet: mars 15, 2015, 22:24:22 »
Var åter på Nyårsåsen idag. Trotsade en veckas förkylningen för det fina vädret. Det var hyfsat torrt och jag behövde inte tvätta hojen efter.
Mobslingan är körbar, yes, och är en jordväg nu och en riktig fartslinga. Lite blött där det var blött förr men inga problem. Det två dikena tvärs vägen är nu borta.
Jag fixade den lilla bron på stigen som går förbi bikupan. Hela den stigen är nu cykelbar utan att hopppa av. Nu gäller det att hålla taggbuskarna borta. Stigen är nu riktigt bra.

Utloggad Johansson

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 625
« Svar #12 skrivet: mars 17, 2015, 19:15:08 »
Låter bra. Var är bikupan?
I have nothing to declare but my genius.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #13 skrivet: mars 17, 2015, 21:21:19 »
Tja, gatunamn är inte lätt i skogen o Google har inte kört där heller. (det är dåligt)
Jag gör ett försök att namnge stigarna. Ni opponera er om det redan finns ett vedertaget namn.
Blå: Bikupan, ny och trixig fin långsam stig.
Röd: Stenravinen, mitt på finns en stenig kort stigning. Den ska man klara bara, haha. Snabb teknisk stig ofta fuktiga gropar men sällan problem. Har avstickare till Hembygdsslingorna.
Hembygdsslingorna: Fina tekniska stigar långsam till medelfart. Bra
Grön: Mobbslingan, högfartsstig iaf söder ut, lätt nedför.
Lila: f.d. Utsikten, hade utsikt över Vapnöslätten förr (typ 2001-05) högfarts gräs/grusväg. Finns en bom att passera. Fortsätter norrut över en bäck uppför Tompasbacke. Hörfastsbacke med sprängsten. Vi varnade Tomas G utför men nä, blev väl dubbelpunka (2005-06)
« Senast ändrad: mars 17, 2015, 22:14:04 av Johan W »

Utloggad Johansson

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 625
« Svar #14 skrivet: mars 17, 2015, 22:27:28 »
Går den blå, bikupestigen förbi ett stängsel? Är det den stigen man tar efter en hyfsat brant traktorväg med mackadam, där man kan vika av mot ett ställe med ladugård?
I have nothing to declare but my genius.