Författare Ämne: CranB _ Shimao SPD  (läst 905 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sandro

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 237
CranB _ Shimao SPD
« skrivet: maj 09, 2014, 14:08:21 »
hej
efter många år med Shimano Spd pedaler är ja ute efter "bredare" pedaler för att kunna få bra kontaktyta när jag kör utför eller villl komma loss. Undrar om någon vill dela med sig lite erfarenheter och tips: CrankB. Mallet ser mycket fina ut, är det bara dyra eller också bäst? Är det lättare att komma ut ur pedalen med en eggbeater eller SPD, kan man justera detta?
ett stort tack för alla tips fr Sandro
Ciao

Utloggad Johansson

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 625
SV: CranB _ Shimao SPD
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2014, 16:10:58 »
Tjena Sandro!

Min enda erfarenhet av kombo SPD/Plattform är att det blir varken hackat eller malet. Men jag har kanske provat för dåliga grejer. Därför kör jag med renodlade SPD-pedaler (XTR) vid vanlig stigcykling och om jag ex åker ner till Vallåsen då sätter jag på vanliga plattformspedaler. Jag tycker att det är ett h#%te att fippla med pedaler under färd.
Hittar du sjyssta kombinationer så får du gärna höra av dig.

/M
I have nothing to declare but my genius.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2868
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2014, 21:54:23 »
På Shimano kan du ändra utlösningsfjäderns styrka, dvs justera kraften som krävsatt komma i och ur.

På Eggbeater kan du endast justera vinkeln i två olika lägen, dvs hur mycket du måste vrida skon för att den ska kunna lossna. Fjäderstyrkan är samma.

Jag gillar EB eftersom den aldrig fylls med skit eller is. Funkar alltid och kan kopplas i på fyra sidor. Men den har inte lika distinkt klick i och urkoppling som Shimanos finare pedaler. Och de kan kännas lite väl rörlig i sidled. Men Har du problem med dina knä är de suveräna då du kan röra foten i sidled mer än många andra pedaler.

Helt nya klossar eller väldigt slitna klossar gör att alla pedaler funkar sämre. Byt klossarna kanske?

Varför vill du ha mer stöd av pedalerna Sandro? Vad vill du förbättra?
/Magnus

Utloggad Sandro

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2014, 21:29:07 »
Tack för era svar
jag har precis återupptagit MTB körning efter många år och känner att det vore skönt att koppla ur foten i kraftigare utförs och få bra stöd med pedalerna... jag är alltså en gammal nybörjare... Har mina gamla spd på min cykel just nu och ska prova mig frm. Vi kanske ses i morgon?
tack och ciao Sandro
Ciao

Utloggad Johansson

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 625
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2014, 21:50:19 »
Givet den orsaken är min åsikt att du bör lita på dina pedaler och inte klicka ur dig. Att sitta fast är ju egentligen ganska bra, om du inte vill använda foten som stöd vid sladd eller för att balansera och det gör man ju normalt inte när det är stökigt vid xc. Värsta scenariot är ju att du glider av pedalen och då kan du faktiskt bryta eller stuka foten ganska enkelt.
Detta är ju som sagt min åsikt som bygger på mina erfarenheter, någon annan kanske tycker annorlunda. Eller så kanske jag missade orsaken till varför du vill klicka ur dig.

/M
I have nothing to declare but my genius.

Utloggad Sandro

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #5 skrivet: maj 11, 2014, 16:45:02 »
tack, jo... cyklade tre timmar idag med fötterna fast i pedaler.. hahha.. behöver komma i gång efter många år av bara tråkig asfalt. ser fram emot nya vändor i skogen mer er.
ciao Sandro 
Ciao