Författare Ämne: e13 / the Hive vevparti och vevlager förstört på mindre än ett år  (läst 870 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 876
  • Skedala 2011 08 04
Just nu kan jag inte rekommendera någon att köpa dessa vevparti/vevlager...
På något sätt har det börjat glappa radiellt och sen har lager och axel slipat varandra så att både vevparti och vevlager nu måste bytas. :-\

Det blir ingen billig 1-årsservice på Ripleyn: nytt vevparti, vevlager och styrlager samt dämparservice (och en fälg, men det är ju mitt eget fel...).

Ibis har haft bättre lycka med både Raceface och Shimano vevar/vevlager; Shimano känns väl tryggast? Hittar dock inget med 34/24.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2908
Känns nästan som felmontering, men det skulle väl inte en sportbilsmek råka ut för!?!?
I annat fall, riktigt kass kvalitet.

Lager kan ju slitas men det här låter helfel.
 En dämparservice per år är nog att räkna med, om inte annat så för funktionens skull.
/Magnus

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 876
  • Skedala 2011 08 04
SV: e13 / the Hive vevparti och vevlager förstört på mindre än ett år
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2015, 16:53:18 »
Känns nästan som felmontering, men det skulle väl inte en sportbilsmek råka ut för!?!?
I annat fall, riktigt kass kvalitet.

Lager kan ju slitas men det här låter helfel.
 En dämparservice per år är nog att räkna med, om inte annat så för funktionens skull.

The Hive kommer förmodligen skicka mig ett nytt vevparti och vevlager.  :)
Dämparen är på väg hem från service tillsammans med ett nytt nedre styrlager.
Framhjulet lämnas till sportson i veckan för montering av ny fälg och mässingsnipplar i s f aluminium...
Lagren i baksvingen får jag inte loss med Ibis avdragare; det krävs våld/värme; avvaktar lite med dem.

Själv åkte jag på en förkylning med rethosta som bonus!