Författare Ämne: Skogarna efter Gorm 2015  (läst 2411 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias Wijk

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 94
Skogarna efter Gorm 2015
« skrivet: december 01, 2015, 10:11:26 »
Tänkte att vi kunde rapportera läget i skogarna efter den senaste lilla blåsten (som nog inte var så liten ändå).

Jag körde en runda på Nyårsåsen med pannlampa igår och det var ingen rolig upplevelse. Alla mina favoritstigar är strategiskt minerade av mer eller mindre stora fallna träd. Det kommer krävas mycket jobb med motorsåg innan de är cykelbara igen. Jag gav upp mitt på mobbförrådsstigen när jag rundat ett antal träd redan och stog inför ett rejält fälle med tre granar på raken. Många rotvältor och en hel del friska tallar som brutits av mitt på stammen så det har nog blåst alltid.

Hur går man tillväga för att rensa? Är det någon som vet vem som äger marken på nyårsåsen? Är det en eller flera ägare? Jag kan tänka mig att släpa om någon som är duktig med motorsåg kan såga. Självfallet med markägarnas tillåtelse.

Är det någon annan som varit ute och har något att rapportera?

Mattias

Edit: lagt till bild med markering av svårforcerade ställen. Taget ur minnet så kanske inte helt korrekt.
« Senast ändrad: december 04, 2015, 12:03:52 av Mattias Wijk »

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2913
SV: Skogarna efter Gorm 2015
« Svar #1 skrivet: december 01, 2015, 21:55:03 »
Ajdå vad tråkigt!
Ja, det var rejält blött i marken så trädens rötter släppte enkel och dessutom rejält byig vind.
Vi får kolla upp det där med markägare.
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
« Svar #2 skrivet: december 01, 2015, 22:41:37 »
Det är väl ingen bra idé att hjälpa till med en så här stor röjning.
Bättre att lägga den tiden på träning där det faktiskt går att cykla.
Efter "Gudrun" fick det bli grusvägar i ett halvår eller mer.
Bra att denna tråd finns för att sprida läget.

Utloggad Per-Anders

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 63
« Svar #3 skrivet: december 02, 2015, 11:41:25 »
Kan hålla med Johan om att det nog är bättre att låta markägarna själva ta hand om sina träd. Ofta finns det ett ekonomiskt värde för dem även i stormfällda träd. Dessutom finns det stora risker med att såga upp träd som har blåst omkull, så man måste verkligen veta vad man håller på med. De områden vi brukar cykla på på Nyårsåsen ligger inom flera fastigheter med olika ägare (privatpersoner, samfälligheter, kommuner, regionen...).
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/aga-och-bruka/PDF/Stormskadad%20skog%202013.pdf

Utloggad Mattias Wijk

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 94
« Svar #4 skrivet: december 02, 2015, 11:46:21 »
Ja. Det kanske är min frustration som talar. Tanken var kanske inte att vi skulle springa runt i skogen med motorsåg utan att kanske guida in markägare på rätt väg. Jag bara kände att jag vill göra något om det går. Nyårsåsen är ofta min enda möjlighet i livspusslet att komma ut på en kortare runda. Att cykla grusväg är inte riktigt min grej så det kommer inte ske för min del.

Kanske är så att andra skogar klarat sig bättre? Jag får invänta era rapporter och/eller tid att själv utforska andra domäner innan jag deppar ihop totalt. Det kanske känns bättre efter att ha rekat i dagsljus också. Det är ju lite lättare att se temporära lösningar då.

Mattias

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #5 skrivet: december 03, 2015, 21:00:17 »
Några av oss har varit med om både Gudrun, Per, Simone och allt vad de hetat innan dess. Tyvärr är det en ständig kamp mot stormfällda, eller kalhyggen för den delen. Det är helt enkelt Bara att försöka hitta nya tillfälliga stigar och omvägar.
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
« Svar #6 skrivet: december 03, 2015, 22:52:30 »
Vi får minnas 2015 som det året det var så många fina stigar både på Nyårsåsen och i Skedala.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #7 skrivet: december 05, 2015, 14:16:42 »
Ja, Skedala var det bästa på 20 år!!
/Magnus

Utloggad POJ

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 785
« Svar #8 skrivet: december 06, 2015, 17:27:14 »
Nissanstigen är okej nu. Lite nya klurigheter i form av trädstammar. Man får ducka, väja och hoppa lite men det ger ju bättre teknik:-)  1-2 lyft dock :-(
« Senast ändrad: december 06, 2015, 18:10:35 av POJ »

Utloggad joakime

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Life is for living
    • Joakim Engstrand | Certifierad Träningskonsult
« Svar #9 skrivet: december 06, 2015, 20:33:22 »
Vi var 7 st som körde i Skedala/Ön igår och det var lika mycket cykla som de var att bära hojen över och förbi alla nedfallna träd. De större vägarna och runt Torvsjön var bra. Blött, blåsigt och skitigt men så otroligt kul!
« Senast ändrad: december 06, 2015, 22:43:06 av joakime »

Utloggad Johansson

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 626
« Svar #10 skrivet: december 07, 2015, 13:49:54 »
Nissanstigen är okej nu. Lite nya klurigheter i form av trädstammar. Man får ducka, väja och hoppa lite men det ger ju bättre teknik:-)  1-2 lyft dock :-(

Hoppa lite? Det ger mig mest huvudvärk och spruckna hjälmar...
I have nothing to declare but my genius.

Utloggad admin

• Administrator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 1881
  • BST 10
« Svar #11 skrivet: december 08, 2015, 15:56:41 »
Min erfarenhet är att avakta till våren. Uppenbar risk att det välter fler träd under vintern.
Och då har också markägare kanske hunnit röja.
/Peo
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" -- Albert Einstein

/Peo
Ordf.

Utloggad admin

• Administrator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 1881
  • BST 10
« Svar #12 skrivet: december 08, 2015, 16:00:47 »
Var en sväng på/runt klubbslingan. Ingen katastrof . Ett par större träd. Och några mindre.
Växlade också några ord med markägare som höll på att röja. De tar huvudstråken nu och avvaktar till senare med resten .
/Peo
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" -- Albert Einstein

/Peo
Ordf.

Utloggad POJ

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 785
« Svar #13 skrivet: december 26, 2015, 21:28:51 »
Skedala, röda slingan över berget har ett fälle på långa spången, i övrigt cykelbar.
Nedanför trappan vid utsiktsplatsen är det totalstopp, massor av träd, men där är en skogsmaskin i området så det kanske löser sig.
Men det är mycket blött i skogen, har aldrig sett så mycket vatten i lerdala tidigare, och stigarna är väldigt mjuka.
/POJ

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #14 skrivet: december 27, 2015, 06:41:14 »
Från rekordtorrt till rekordblött på en dryg månad!
/Magnus