Författare Ämne: Skedala sommaren 2016 - sönderkörda stigar och träd över stigarna  (läst 1284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ekis

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 98
Efter ett uppehåll pga olika anledningar där jag mest kört krokigt styre är jag sedan en månad lite tillbaka mer i skogen igen, kul! Men det är inte så kul att se att mycket av mina favoriter fortfarande är spärrade av nedfallna träd /alternativt stigen är helt sönderkörd av skogsmaskin... Har klubben någon kontakt med kommunen som underhåller åtminstone utmärkningen av stigarna? Skall vi kanske tipsa om var det är riktigt illa så att man kan rensa lite? För det är ju tänkt att vara ett friluftsområde som man skall kunna rörar sig i utan att hoppa 1m över stora träd:).

På den delen av den röda slingan som är närmast Halmstad har jag i alla fall gjort en liten insats med såg. 10cm slanor tvärs över stigen tycker jag är OK att såga av (OBS, kräver eg. markägarens tillstånd!). Ett litet tips är att Biltema har en hyfsat kompakt så för 79:90 som fungerar till att effektivt rensa sådana små grenar. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Knivar-och-verktyg/Campingsag-2000016909/

/Andreas

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
SV: Skedala sommaren 2016 - sönderkörda stigar och träd över stigarna
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2016, 23:49:29 »
Har inte varit i skedala på några veckor. Är det så på fler stigar än den röda?
Min erfarenhetär att det inte är lönt att tjata. Den stackaren vi eventuellt kontaktar är lika maktlös som vi inför det som sker i skogen. Bättre att välja en annan fajt.

Utloggad ekis

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 98
SV: Skedala sommaren 2016 - sönderkörda stigar och träd över stigarna
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2016, 21:45:04 »
En bit av grå och orange från Torvsjöhållet och uppåt har en hel del stora träd över sig. Den röda har fått sina smällar av skogsmaskiner....

Det finns väl ingen poäng av att tjata på kommunen då. Jag tänkte mer att kommunen och vi skulle kunna dra nytta av varandra. Jag tror att väldigt mycket av stigarna i Skedala hålls öppet av oss cyklister. Jag träffar själv sällan några vandrare. Så vi är lite av en resurs för kommunen egentligen och kan ju övervaka om något behöver göras. Tyvärr ser det lite ut som ett mönster i Halmstad av mig som inflyttare. Kommunen framhåller gärna hur fantastiskt det är någonstans men är inte så benägen att förvalta efter att ett projekt avslutats.

Men då fortsätter jag med såg i ryggen och rensar lite sly när andan faller på. Skedala är min standardskog (närmast Vallås) och är fin på många sätt. Jag har i flera år funderat på att göra en karta för MTB-bruk där som man kan använda som tips för turister och nya i stan' Tyvärr verkar tids- och inspirationsluckan inte komma så lätt..

/Andreas