Författare Ämne: Val av mountainbike  (läst 652 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linda Emanuelsson

• Registrerad
  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
Val av mountainbike
« skrivet: juli 23, 2017, 18:30:02 »
Hej!
Har en son på 13 år som cyklar mycket i skogen. Han har en hardtail men gillar att köra snabbt där det är bökigt. Detta innebär att han ofta lagar punka på bakslangen. Funderar på vilka alternativ vi har och kanske kan det komma goda idéer från er andra här som kan lite mer. Ska vi köpa ny cykel med bakdämpning? I så fall, vad skulle det kunna vara för cykel, det är ju en djungel? Och vad kostar en sån? Ska vi byta till tubeless? Ska han lära sig att köra på ett annat sätt eller ska jag helt enkelt byta son?  ;)
Tips och idéer mottages tacksamt!

Utloggad POJ

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 773
SV: Val av mountainbike
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2017, 22:14:56 »
Hej.
Jag antar att det är genomslagspunka han får då?
Kör man med slang får man höja trycket lite, det blir stötigare men det få man nog tåla.  Vilket tryck kör han med?
Man kan även välja lite grövre däck, 2,25 tum är en vanlig dimension, 1,8 - 2 bars tryck.
Har själv inte provat slanglöst men många tycker det är bra då man kan ha lägre tryck utan att riskera punktering, passar dock inte så bra på alla fälgar, (det är därför jag inte provat.)
Sen gäller det att välja rätt spår och undvika vassa stenkanter :)   De flesta ungdomar kör på HT så man måste inte ha dämpat för att undvika punktering.
Har själv en son på 14, men han cyklar inte så ofta (tyvärr), men om vädret är bra imorgon blir det troligen en tur till Skedala då :)

Köpa cykel är ett litet äventyr, heldämpade på Blocket brukar gå fort. En ny heldämpad med bra utrustning och låg vikt kostar typ 20000 och uppåt. Tänk på att det är olika ramstorlek beroende på hur lång man är. Sedan är det olika mycket dämpning beroende på hur man kör och var man kör. Ofta kan man hitta bra priser på nätet, här är ett exempel,  http://www.wiggle.co.uk/cycle/full-suspension-mountain-bikes/?o=2   Men vet man inte vad man vill ha kan det vara bättre att gå till en cykelhandlare.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2017, 22:47:47 »
Hej.
Det känns spontant onödigt med både heldämpat och slanglöst till en ungdom. Han väger säkert inte som en vuxen. Inte för pengarna eller strulet. Det ska gå att åka hardtail utan att få genomslagspunka. Utan att veta något tror jag det beror på för lågt tryck under 2.5 bar och teknik. (Jag kör slanglöst 1.8 -2.0 bar)
Öka trycket och träna vidare. Heldämpat och slänglöst går också att få genomslag med inte svårt.

Utloggad Linda Emanuelsson

• Registrerad
  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2017, 11:41:44 »
Tack för respons! Låter som vi ska behålla cykeln ett tag till, fylla på mer luft och tekninträna. Har förstått att Bure har ungdomsträning på onsdagar så jag skickar dit honom i övermorgon så är vi förhoppningsvis på första steget till en bättre teknik också. Tack för hjälpen!