Författare Ämne: Glad amatör söker erfarenhet.  (läst 2389 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zalamander

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 106
Glad amatör söker erfarenhet.
« skrivet: augusti 19, 2009, 21:44:19 »
Som vissa vet som jag cyklade med i måndags är jag en tokig glad amatör som helt enkelt slog på stort å köpte mig en Cube LTD Race 2009 för ett par månader sen för jag ville testa hur det var med en "riktig" mountainbike och just denna modellen verkade vara helt finfin och prisvärd enligt de flesta jag snackade med.

Men, vad mer behöver man egentligen, har beställt Lube-smörjmedel för vått klimat(wet) nu efter viss vägledning.
Har lyckats böja armen på bakväxeln(eller fästet är det väl man böjer a misstag?) två gånger nu redan så växlarna började krångla.
Har lärt mig en hel del om hur växlarna repareras och justeras genom denna fina guide jag blev tipsad om dock:
http://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html

Har just beställt en ok(hoppas jag) vattenhållare till den också som verkade inte allt för klumpig.

Så hur pedantisk måste man egentligen vara? ska man skruva isär allting i beståndsdelar å fila rent så ofta som möjligt? måste man ha en egen verkstad med massa verktyg å mek-utrustning för att äga en MTB?
/ Micke J

Utloggad MathiasP

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 938
  • Inför andra varvet på Snapphane 06
SV: Glad amatör söker erfarenhet.
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2009, 08:55:00 »
Ju nogrannare man är med rengöring och underhåll desto bättre och längre funkar cykeln (nästan).

Att tvätta bort smuts efter varje tur är numera för mig ett minimum. Jag ser också till att smörja kedjan, "fukta" bussningar till gaffel och dämpare samt lite annat smått och gått. Det räcker rätt långt.

Gaffeltillverkarna rekommenderar ju att serva olika saker efter ett visst antal användningstimmar, men om du sköter lite standardunderhåll kan du ju hoppas på att en ordentlig professionell service varje/vartannat år räcker.

Hemmaverkstad? Ja.
Ju fler mil du kör desto mer saker vill du byta och rätt snart märker du att priserna och väntetiderna hos cykelreparatörerna är höga och långa och du vill nog i stället köpa reservdelar och fixa själv. De verktyg som behövs går ju att låna första gången och sen köpa allt eftersom. Så har jag gjort.

Utloggad vihla

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 361
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2009, 10:16:47 »
En insexnyckelsats, stjärn- och plattmejsel, kedjebrytare, kedjepiska och kassettavdragare kommer man långt på.
 Det du inte kan göra med de verktygen bör du kanske inte ge dig på som nybörjare.
De räcker till att justera växlar och bromsar samt ta isär det mesta/viktigaste för rengöring.
Krävs lite mer om du ska lufta dina bromsar, men det är inget som krävs speciellt ofta så den dagen den sorgen så att säga...

Ett tips, som är en aning OT i denna tråd, är att leta upp lite riktiga cykelkläder. Det gör dina turer betydligt trevligare utan tvekan!
Sen när du känner dig mer hemma på cykeln så bör du skaffa SPD och tillhörande skor.
Man kommer ifrån alla tråkiga olyckor som gärna sker när man studsar/halkar av pedalerna i skogen när det är stökigt samtidigt som man får ett  bättre "driv" på cykeln.
« Senast ändrad: augusti 20, 2009, 10:21:40 av vihla »

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 1167
  • BST 2011
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2009, 10:24:11 »
Hej Zalamander,

Om det är växelörat som böjts bör du byta det. Beställ en eller två (en i reserv) från Cube.

Om cykeln är mycket smutsig - spola av den med en vanlig slang - inte högtryck - och torka av den med en trasa. I övrigt bör man koncentrera sig på att hålla drivpaketet i trim. Gamla tandborstar och trasor räcker långt här för att hålla drev, trissor, kedja och kassett rent. Smörj inte kedjan för mycket, hellre lite och ofta än mycket och sällan.

Framgaffeln bör också hållas ren. Torka av innerbenen och lägg några droppar gaffel- eller teflonolja på innerbenen. Komprimera gaffeln några gånger och torka rent.

Uffe
Det är aldrig för sent att ge upp

Utloggad Zalamander

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2009, 11:46:57 »
Jo kläder var nåt jag också hade tänkt fråga om.

Är osäker där hur jag ska göra köra på allt på en gånger eller börja lite försiktigt.

Fattar ju inte ens hur SPD-skor/pedaler fungerar heller.

Och var man ska köpa vilka märken och storlekar som fungerar etc etc.(noll erfarenhet)

Men tack för mek-tipsen blir svårt att följa när man har en liten lägenhet bara men jag har tillgång till min fars verkstad i Sennan.

Uppdatering:
Köpte riktig hjälm i min storlek så jag inte ser ut som en kapsylgubbe längre, handskar och smörjmedel.
Tittat på SPD-skor hos levin men fanns inga i min storlek uppåt 48-49, testade 47 men det var för trångt.
Såg inte ut som det fanns på Stadium, nån anna butik i staden som har nåt vettigt utbud på sådana skor?
« Senast ändrad: augusti 20, 2009, 18:32:16 av Zalamander »
/ Micke J

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 1167
  • BST 2011
« Svar #5 skrivet: augusti 21, 2009, 10:05:40 »
Jag bor också i lägenhet, och då är det viktigt att försöka hålla cykeln ren...

Prova Sportson, de har en hel del skor och kläder.

Uffe
Det är aldrig för sent att ge upp

Utloggad Zalamander

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #6 skrivet: augusti 21, 2009, 12:15:22 »
Ah tack för det, ska dra dit efter jobbet å se om de har några 48-Båtar.

Visade sig även att mitt jättehopp som slog knut på kedjan i måndags faktiskt hade skadat en länk så nu är det fixat, troligtvis orsaken till att växlarna hoppade.
/ Micke J

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2887
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2009, 15:08:41 »
Extra växelöra ska du ha med dig i packningen varje tur.
Kedjebrytare att ta isär / sätt ihop kedjan likaså.
Litet multiverktyg dessutom. Slang och pump.
En liten sadelväska under sadeln är bra.

Cykelbyxor eller shorts med inbyggd rumpkudde/dämpning skönt.

Craft-kläder finns på Sportson och är rätt bra (svenska).
Undvik ALLT vad bomull heter i klädväg. Köp sommarkläder nu på Rea och vinterkläder till våren. De kan beställa hem skor till dig.

Tvätta cykeln i vatten och svamp, rengöringsmedel behövs inte annat än till kedjan och kransar. Jag har klarat mig utan slang i alla år.
/Magnus
/Magnus

Utloggad Zalamander

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2009, 18:26:14 »
Fixat lite mer kläder nu.

Fanns tyvärr inga skor i storlek "båt" där heller, han sa att de sålde kanoter i butiken bredvid dock. Men det har beställts tillsammans med extra växelöra.

Men hinner ju inte fram innan eventuell måndagsrunda tyvärr.

Hmm fick den ljusa(?) ideén att jag lätt kan köra cykeln rakt in i badrummet och ducha den i badkaret efter turer faktiskt ju. :)
/ Micke J

Utloggad admin

• Administrator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 1868
  • BST 10
« Svar #9 skrivet: augusti 21, 2009, 18:53:19 »
Jag har ju en liten cykelmekkällare. Kanske det finns intresse för mekkvällar i höst/vinter? Jag har ju viss erfarenhet att meka efter alla år. Frisk har väl jobbat som mek, så om han känner för att handleda lite.
/Peo (halmstadmtb admin)
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" -- Albert Einstein

/Peo
Ordf.

Utloggad Zalamander

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #10 skrivet: augusti 21, 2009, 19:13:25 »
Åh det vore mycket lärorikt och intressant. Om det skulle bli av nån gång.
/ Micke J

Utloggad Frisk

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 478
« Svar #11 skrivet: augusti 21, 2009, 19:25:13 »
Absolut!! Har ju tom utbildat!!!!  :o (nästan en hel vecka!)
Har köpt på mig en del verktyg... senaste skapelsen är en hemmabyggd styrlagerpress!
Bara att säga till om ni vill låna något!

Utloggad vihla

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 361
« Svar #12 skrivet: augusti 22, 2009, 11:50:56 »
Har du varit på biltema och handlat gängstång, muttrar och stora brickor frisk?  ;)

Utloggad Frisk

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 478
« Svar #13 skrivet: augusti 22, 2009, 19:39:10 »
Precis! ;D

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **