Författare Ämne: Nyårsåsen  (läst 11012 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad admin

• Administrator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 1873
  • BST 10
Nyårsåsen
« skrivet: augusti 04, 2008, 14:43:17 »
Efter en liten tur idag kan man konstatera att det är blött på åsen. Kolla på:
http://ramazad.hh.se/mtb/AVI_0023.AVI

/Peo
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" -- Albert Einstein

/Peo
Ordf.

Utloggad Frisk

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 478
SV: Nyårsåsen
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2008, 18:07:03 »
hmmm.... du vågade dig ut! så kameran var vattentät trots allt!?  ;D

Utloggad MathiasP

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 938
  • Inför andra varvet på Snapphane 06
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2008, 13:34:29 »
Ser ut som Nicaraguas djungler...

Ljudet, kommer det från bromsar, kedja å sånt? Det är ett fasligt liv.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2896
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2008, 22:09:02 »
Galet mycket regn igår! Att du överhuvudtaget körde?!?
Jag hade det blött men trevligare, i min smak, på vindsurfingbrädan!
/Magnus
/Magnus

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2008, 23:51:59 »
Jag rensade lite träd och ris i blöta uppförsbacken norr om Gullbrandstorp, den som går upp på Nyårsåsen från grusvägen en bit bortom hembygdsgården. Man kan köra upp snett höger om lerhålet, ni vet där bäcken rinner över skogsvägen, där det alltid ligger tjockt med lera och vi förgäves byggt lite bäckspår. Tar man höger så slipper man vägleran som ändå aldrig torkar. Man kan även lägga lite lös sten och fylla ut med längre upp så att man slipper hoppa av cykeln alls i fortsättningen.

Jag tog även bort grenar, kvistar, tistlar och nypon i samma backe samt ovanför Gullbrandstorp. Så nu kan man köra ännu snabbare!  ;D

Jag letar även vidare efter nya spår på åsen, jag är några på spåret. höhö Har börjat på sydvästra sidan men södra ser mest lovande ut med bättre höjdskillnad och kalhyggen.
/Magnus
« Senast ändrad: augusti 27, 2008, 13:42:06 av Mag »
/Magnus

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #5 skrivet: september 14, 2008, 22:22:12 »
Röjde upp lite fler stigar på Nyårsåsen från pinnar, träd och annat mög!

Har satt upp små vita band på ett par nya slingor som inte är klara, bl a efter 90 graders kurvan på södersidan där den tunga norrgående grusvägsbacken börjar mot toppen. In till höger, där det även går en stig mot vänster, har jag börjar lägga en stig snett upp mot kalhygget. Tänkte att man kan fortsätta snett längs sydsidan på åsen i kalhygget.

Sen röjde jag lite från toppen på den stigen Peo filmade i ösregnet som går snett in från andra hållet på åsen, en bit efter bommen. Håll vänster, sen in till vänster igen. så går stigen genom lövskogen till röjvägen nedför, då slipper man den bökigaste, blötaste igenvuxna toppen på röjvägen i hygget. Nedför igen måste man köra sidan om röjvägen på de blötaste delarna, fört en bit höger sen en bit vänster vid sidan av. Kan dessutom vara rätt gött att få ned farten på vägen nedför   Lite taggris finns kvar att röja men passa er för fästingar, jag fick med mig 3st hem på kläderna och en som kröp runtikring örat!    den hann dock inte sätta sig.

Men men den som väntar får se, jag röjer på.

Och som sagt små vita markeringar har jag satt upp i början och slutet på dessa stigar.
/M
/Magnus

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #8 skrivet: september 14, 2008, 22:39:20 »
20i%3D%22/images/point.png%22%3E%3Ct%3EStig%20p%E5b%F6rjad%20snett%20uppf%F6r%20%E5t%20h%F6ger%20mot%20kalhygget%2C%20vit%20markering%20vid%20start%3C/t%3E%3C/pt%3E%3Cpt%20x%3D%221313334%22%20y%3D%226290615%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3EH%E5ll%20v%E4nster%20p%E5%20Peos%20filmade%20stig%2C%20f%F6rbi%20lerb%E4cken%20med%20lite%20nay%20stenar%20jag%20lagt%20dit.%20Efter%20en%20bit%20till%20stig%20%E5t%20v%E4nster%20in%20i%20l%F6vskogen%20f%F6r%20att%20undvika%20kalhyggets%20bl%F6th%E5l%2C%20vit%20markering%20vid%20start.%20Kommer%20ut%20p%E5%20skogsmaskinsp%E5ret%20nedf%F6r%20efter%20ett%20par%20hundra%20meter.%20%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E
/Magnus

Utloggad MathiasP

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #9 skrivet: september 17, 2008, 21:51:53 »
Frisk, jag och Mats kikade förbi i skumrasket, men vi hittade bara vad vi tyckte var gula Skogsägarnaband (eller liknande). Vi hittade inga "färska" cykelspår heller, så vi vände hemåt istället.  :-\

Du får berätta mer för att vi ska hitta...

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #10 skrivet: september 18, 2008, 10:46:04 »
Jag ville inte reta upp någon med stora plastbitar i skogen. Sen är det ju rätt fult och miljömässigt kass. Så det är rätt diskreta uppmärkningar. Jag får visa er, och köra upp stigarna mer förstås.
/Magnus
/Magnus

Utloggad Hurricane

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 227
  • dec 09/2008 welcome MELVIN
« Svar #11 skrivet: september 18, 2008, 15:04:10 »
yeah bra jobb mags. stora skyltar med MTB funkar bra också  HA HA LO O  :P
Hurricane they call me and that is what I am I blow through you like you were sitting still

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #12 skrivet: oktober 18, 2008, 00:57:01 »
Ny stig rensad!  8) Det är en gammal Peo!stig som körts djupare av skogsmaskiner vid röjning. En nygammal favorit alltså!

I samma grusbacke som den andra stigen som inte är klar.
100(?)m efter första skarpa kurvan när det börjar stiga upp på åsen. Mitt emot huset (100m väster om vägen) börjar stigen. Det går också en liten stig rakt mot huset. Den kan man köra åt andra hållet, glöm inte svänga 90 grader höger i tomtkanten annars hamnar du på deras gräsmatta.  :-[ Om man kommer på den stigen (från huset alltså) kör man bara rakt över grusvägen och fortsätter på den nya stigen, bra va? Jag gillar inte grusvägar!!!

Stigen/"skogsvägen" börjar med en gul lång plastskogsägarmarkering i ett träd öster om grusvägen. Lite mindre vit markering i ett träd några meter upp.

VÄNSTERspåret är hyfsat rensat. Följ vägen och några gula skogsmarkeringar, sedan vita. Passera rakt över en blöt skigsmaskinväg eller två(?) och ligg hela tiden i vänster spår ELLER vänster om "vägen" om det är blött, alltså ovanför stigen. Följ vägen och en bit till sväng uppåt vänster 50m. Markerat och lite träd som ligger i färdriktningen. Sedan höger över en bäck, går att cykla. Följ markering snett uppför 50m till djup skogsmaskinväg=Framme. Nu kan du ta uppåt och efter ett tag ta höger vid liten vit markering. Samma stig som jag beskrev i annat inlägg (Peos regnfilmstig) Kan kräva lite röjning.

Eller så tar du höger nedför. Ta det rensade VÄNSTER-spåret här också! Ta det lite lugnt, det lutar på rejält! :) Vill diu och orkar ta höger ett varv till!!! Annars vänster in mot stan igen.

/Magnus

/Magnus

Utloggad MathiasP

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #13 skrivet: oktober 18, 2008, 14:01:16 »
Det var den som Frisk, Mats och jag körde på senast, men då vände vi eftersom traktospåren var helt enormt tråkiga. Eventuellt körde vi "fel" väg också.

Ska bli kul att testa nu när du lagt tid på att fixa lite. Gott jobb!

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #14 skrivet: januari 28, 2009, 21:24:19 »
090127
Tyvärr hade en bandvagn kört sönder uppför den första backen på åsen, där Peo filmade ösregn i somras. Men den gick att cykla i mitten. Sen röjde jag stigen åt vänster innan toppen genom glesa lövskogen. Och röjde branta skogsmaskinbacken ner första halvan. Sen nygamla stigen höger (västerut) på skrå ned till grusvägen igen. Vita och gula markeringar i träd med ojämna mellanrum plus mina bromsspår på sina ställen. Här var det inte så mycket vatten faktiskt.

Singeltracket öster ovanför Gullbrandstorp var dyngadeluxe på långa sträckor tyvärr. Och vägarna förbi mobförråden delvis dynga. Den röda&blåa nord-väster Gullbrandstorp var också rätt blöt...

Fryser det blir stigarna bra igen, dubbdäcken behåller jag på ett tag till.

Spade och fler röjningstimmar så kommer åsen bli kanon och ett bra alternativ till Skedala.
/Magnus
/Magnus