Författare Ämne: Nyårsåsen  (läst 12722 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2915
SV: Nyårsåsen
« Svar #15 skrivet: mars 29, 2009, 19:37:21 »
en karta som kanske förklarar lite mer än min text:

Potentiell slinga kan läggas i norr inom ellipsen, där finns nedtrampade viltstigar redan och gamla vägar. Lämpligen en slinga runt lite nedför och sedan alt väg uppför eller parallel stig. Fint öppet lövskogsomåder.

Stenbrottstigen börjar i norr uppför traktorspår om sedan blir en mindre väg/stig och stig till vindskydd med grym utsikt 8). Sedan kan man ta sig söderut längs stenbrottet och komma in i skogen igen där jag har röjt lite björksly. Sen är man framme vid vägen igen efter en lite nedförsbacke.

Slingan i nordost är inte röjd klart. Den börjar vid vändplatsen med alt superbrant uppför  :D eller flackare uppför. Sen en liten nedför eller brantare variant mot norr, sväng vänster uppför en ny superbrant men makadamstenlagd kort backe. Sen kommer man ut på en väg efter en liten nedför igen, se bild infart nedan. En kort med tuff variant att ta sig runt stenbrottet.  :)

I söder ser ni min slinga som jag förklarat i tidigare inlägg.
/Magnus
« Senast ändrad: mars 29, 2009, 19:50:47 av Mag »
/Magnus

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #16 skrivet: mars 29, 2009, 19:39:05 »
Infart till potentiellt område i norr, följ snett vänster.
Bild på lövskogen i detta område.
Vägen är även utfart från tuffa branta stigen, fast då kommer man från höger in på vägen en bit in.
/M
« Senast ändrad: mars 29, 2009, 22:25:01 av Mag »
/Magnus

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #17 skrivet: mars 29, 2009, 19:43:25 »
potentiellt område att lägga en slinga på!?

och utsiktsplatsen mot havet(!) uppe vid stenbrottstigens vindskydd.
/Magnus
/Magnus

Utloggad MathiasP

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 938
  • Inför andra varvet på Snapphane 06
« Svar #18 skrivet: mars 29, 2009, 20:42:29 »
Bra rapport. Jag längtar efter en guidad tur.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
« Svar #19 skrivet: april 05, 2009, 21:52:12 »
Jag har nu testat alla ny stigarna på nyårsåsen. Tredje passet gillt, får jag säga för jag hade problem att hitta alla utan guide.
(se kartan oven) Stigen från vändplatsen i norr är riktigt bra. Jag gillar stenbacken uppför på slutet. Fler än jag som kommit upp?
Stenbrottsstigen som jag inte hittat rätt sträckning på verkar vara rena tempodödaren, jag tar hällre vägen fram till våndplatsen.
Stigen på södersidan kan bli en fin avslutning innan man lämnar åsen.
Hoppas den inte växer igen till våren, finns nog risk.
Bra rekat grabbar.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #20 skrivet: april 05, 2009, 22:49:49 »
Jag rensade vändplatsstigen förra veckan, så nu går den bättre att köra. Även en mc hade hittat dit såg jag. Jag antar att du tog flacka starten? Den branta börjar klart brant, går att cykla, följ sedan åt höger längs kanten. Sen en riktigt brant nedförsbacke som ska röjas, går att kryssa ned mellan stenar och bröt redan idag. Sen ser man flacka vägen och stenbacken efter 75m åt vänster.

Söderstigen är rätt bra rensad, av både Frisk och mig flera gånger. Tror den ska klara sig bra i sommar med lite småröj då och då.

Japp, jag har klarat alla backarna!  8)
/Magnus
« Senast ändrad: april 19, 2009, 18:57:49 av Mag »
/Magnus

Utloggad MathiasP

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #21 skrivet: april 19, 2009, 17:39:22 »
Tredje passet gillt skriver Johan. Jag cyklar inte där igen utan guide kan jag säga. Jonas och jag körde FEL!

Här kommer en roande plot.
« Senast ändrad: april 19, 2009, 18:02:07 av MathiasP »

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #22 skrivet: april 19, 2009, 19:02:17 »
Ni var ju inte helt fel ute. Runt stenbrottet men inte helt rätt, vändplats men sedan lite fel. Potentiella området men fel( ej stig ännu). Men nära skjuter ingen...
/ magnus
/Magnus

Utloggad MathiasP

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #23 skrivet: april 19, 2009, 19:55:16 »
Rundan blev 2km och vi gick nog hälften...

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #24 skrivet: april 19, 2009, 22:49:10 »
Sista biten västerut var förut en kul smal slinga (joggingspår) men har nu blivit makadambelagd av någon anledning. Kanske finns några stigstumpar kvar ännu?

/Magnus
/Magnus

Utloggad MathiasP

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #25 skrivet: april 19, 2009, 22:59:38 »
Från vändpunkten upp i nordväst och tillbaka ner mot grusvägen dvs den delen av Plönningeslingan som inte är makadambelagd är smått risig och belamrad med fällda träd eller rasade broar. Där krävs en en del jobb för att få tillbaka den i gammalt gott slag.

Det blöta fanns under alla torkade löv i delen längs i norr, norr om det potentiella området. Sen är det ju riktigt blött ovanför Bygdegården.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #26 skrivet: april 19, 2009, 23:04:33 »
Ok, då bryr jag mig inte om Plönningestigen mer.

ja, ovanför bygdegården finns klassiska blöta ställen. Som dock går att undvika. Runt norra garagehuset finns en lite brant stig rakt uppför som är torr. Längre in på grusvägen finns 2st som alltid är lite fuktiga, MEN numera rensade av mig från en mängd taggbuskar.
Det finns 3 vägar upp norr om gården men första vägen är torrast. Andra har ett blött parti som man nästan kan runda i innerkurva, tredje minns jag inte just nu. Andra och tredje går ihop vid det blöta stället.

/Magnus
« Senast ändrad: april 21, 2009, 07:31:45 av Mag »
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #27 skrivet: april 20, 2009, 23:22:51 »
Plönningeslingan kommer med stor sanolikhet att bli helt makadambelagd. (Kanske asfalt??) Då kan kidsen gå hand i hand i stor bred klunga.

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #28 skrivet: april 26, 2009, 23:25:42 »
Hej,
Nu är bron på plönningeslingan "sprängd". I alla fall så har man grävt av den på mitten. Drenering eller nått? Det går att hoppa förbi på två plankor.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #29 skrivet: juni 12, 2009, 00:34:06 »
Nya stigar markerade på kartan.

"Vändplatsen", finns två olika varianter. En ganska flack (snett vänster sen rakt fram)  fram till stenvägsbranten och en tvärbrant (vänster efter 50m sen höger längs höjden) upp och ännu brantare nedför innan samma stenväg. Sen kan man köra ut på vägen igen eller fortsätta uppför skogsmaskinvägen ännu högre, om man orkar. Rätt tuff lutning uppför i låg fart.

Stenbrottet. Kör in vid kanten på ledningsgatan upp mot brottet, följ kanten i norr och sen förbi vindskyddet nerför til vägen. eller tvärtom.

The Ridge. Utsiktsvägen upp (tung), vid andra större vägen (en liten chikan/S-kurva) till vänster in i skogen på en spännande resa mot ravinen. Tvärbrant utför efter ett par hundra meter  ;D men cyklingsbart. Sen nere längs ravinkanten i dalen norrut på västra sidan bäcken, därefter ut till skogsmaskinspåret och kul spännande utförskörning (det högra är bäst) tillbaka ut till Plönningevägen.

Gamla Hallandsloppstigen. Kör Utsiktsvägen till toppen  :P, in i skogen och följ stigen till Militärförrådsvägen.

Jag guidar gärna nästa vecka!
/Magnus

« Senast ändrad: juni 18, 2009, 08:04:34 av Mag »
/Magnus