Författare Ämne: Starta MTB-förening i Halmstad?  (läst 1847 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 1167
  • BST 2011
Starta MTB-förening i Halmstad?
« skrivet: augusti 27, 2008, 15:24:10 »
Ja, varför inte dra igång en ideell förening och kalla den Halmstad Cykel, Halmstad MTB eller Halmstad XC-cyklister?
En klubb för oss som redan kör mtb och lite landsväg på motionsnivå, samt dra till sig andra som cyklar själva mest.
Hemsida finns ju redan genom PEO:s sida... Avgift till SCF och HCF går väl på ca 2000 kr så minst 10 medlemmar a´200 kr finansierar avgiften. Klubbtröja med reklamlogo från t.ex. Levin & Nilsson mot viss rabatt i butiken samt anslagstavla där hade inte varit helt fel.

Vad säger ni? Finns intresse? Om intresse finns kan det vara klart till våren 2009.
Det är aldrig för sent att ge upp

Utloggad MathiasP

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 938
  • Inför andra varvet på Snapphane 06
SV: Starta MTB-förening i Halmstad?
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2008, 16:24:49 »
Vi borde diskutera vad det skulle innebära och vad "vi skulle vinna på det" för att radera eventuella oklarheter som i dagsläget betyder ointresse. Att starta en förening bara för att är inget som lockar mig. Jag vill ha ett mål med det hela.

Låt oss börja diskussionen i den här tråden.
« Senast ändrad: augusti 27, 2008, 17:33:32 av MathiasP »

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2008, 18:57:08 »
Personligen tror jag att intresset bland många mtb:are i och kring Halmstad hade ökat i och med en förening. Det slår en att de flesta samhällen o småstäder har en mtb-förening - men inte Halmstad. Jag har tävlat för MTB 91 Falkenberg tidigare och andra kör för andra föreningar. Men vi bor ju här, tränar här, åker till tävlingar ihop osv., så varför inte köra för en Halmstadsklubb? Att träna i en sådan tröja är ju ytterligare reklam för andra man möter i skogen, som kanske också vill vara med.

Uffe 

Utloggad MathiasP

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2008, 19:32:16 »
Det jag egentligen menar är att det inte är roligt att dra igång något där man sen sitter själv med allt görat.

Finns det bara fler intresserade så är jag på.

Utloggad Frisk

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 478
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2008, 01:16:18 »
Är ju ett riktigt bra förslag...
Men, måste man inte driva en ungdomsverksamhet om man skall driva en sådan förening??

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2008, 11:05:18 »
Frisk: nej, bara man är minst tre individer (motsv ekonomisk förening) så får man starta ideell förening och det är individerna själva som bestämmer vad man gör inom ramarna för ex cykelverksamhet. Kolla Svenska cykelförbundets hemsida (www.scf.se), där står vad som gäller för bildandet av förening. Poängen är att med en egen förening - som är summan av dess individer - kan vi själva bestämma och utforma vad vi vill göra och inte göra. Går man med i en förening som redan finns är det mindre utrymme för påverkan.
Pratade med Rolf Svensson i MTB 2000 Falkenberg och han sa att de startade den klubben av skälet att de skulle ha ett lag till mtb-sm. De är nog inte fler än 8-10 medlemmar totalt, varav 3-4 tävlar aktivt.

Uffe

Utloggad Hurricane

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 227
  • dec 09/2008 welcome MELVIN
« Svar #6 skrivet: augusti 28, 2008, 14:29:22 »
kul idea uffe, men ,hålle med mattias om extra jobb tex. årets möte bland annat.
varför inte bara skaffa tröja för alla som vill har och gör eget grej.
why should we give money to SCF ???
we do not need no stinking förening we can do it ourselves. that 200 kronor each would get a nice t shirt printed  so we look pretty.
Hurricane they call me and that is what I am I blow through you like you were sitting still

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #7 skrivet: augusti 28, 2008, 15:37:40 »
Hurricane: Har tänkt på det. En gemensam cykeltröja bör vi ha i vilket fall som helst, antingen som medlemmar av förening eller som medlemmar av typen Happymtb.

Uffe

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2915
« Svar #8 skrivet: augusti 28, 2008, 23:04:47 »
Jag vill ha en galen rolig unik tröja. Men ni andra kanske vill ha en slick variant? Ingen klubb, bara tröja!
/Magnus
/Magnus

Utloggad POJ

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 785
« Svar #9 skrivet: augusti 28, 2008, 23:28:35 »
bara om dom passar bättre än happytröjorna ;-)

Utloggad MathiasP

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #10 skrivet: augusti 28, 2008, 23:37:06 »
Vadå? Jag är supersnygg i mina!

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #11 skrivet: september 09, 2008, 19:13:04 »
Intresset för en mtb-förening i Halmstad verkar inte alltför stort, om man summerar de inlägg som gjorts hittills. I vilket fall som helst - en gemensam Halmstad MTB tröja ska vi i alla fall ha!! En kortärmad cykeltröja med enkelt tryck som vi kan ha när vi tränar och tävlar.

Vilka är intresserade av en sådan tröja?
Är det någon som redan nu vet lämpligt inköpsställe där man kan få tröjorna tryckta för en rimlig peng? Ju fler som vill ha tröjor, desto billigare...

Uffe

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
« Svar #12 skrivet: september 09, 2008, 19:38:44 »
Intressant Uffe. Jag bli klubblös 2009 och letar ny. Det finns säkert möjlighet att ta över Höks MTB, som planeras att läggas ner i år. Är du sugen på att hålla i klubban så kan vi kanske undersöka möjligheterna.
/Johan W.

Utloggad POJ

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 785
« Svar #13 skrivet: september 09, 2008, 22:13:59 »
Jag är intresserad av tröja. Eftersom jag inte kör tävlingar ser jag inte någon anledning till att vara med i en klubb ansluten till cykelförbundet.
/POJ

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #14 skrivet: september 10, 2008, 19:53:47 »
Johan: Det är intressant, men då får klubben byta namn :) dvs. till Halmstad MTB, vilket väl inte ska vara omöjligt om jag förstått saken rätt. Eller?

Uffe