Författare Ämne: Mtb-klubb  (läst 4090 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vihla

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 361
Mtb-klubb
« skrivet: september 21, 2010, 08:53:36 »
Flyttar ämnet hit istället.
Jag håller med Magnus, att vi kan fråga Bure först hur de ställer sig till en Mtb-sektion. Vi är trots allt några medlemmar där nu som cyklar mtb samt att det faktiskt finns underlag till fler här på forumet.
Fördelen är att det redan finns en fungerande styrelse/förening. Vill Bure slippa det "merarbete" som det blir med fler tävlingar som det ska anmälas till och andra mtb-inriktade aktiviteter så kan jag ta på mig en viss samordningsroll.

Alternativet är att vi helt enkelt startar en egen förening och håller den så enkel som möjligt. Jag kan ta på mig samma arbete där som jag skulle lagt ner i en mtb-sektion hos Bure.
Om vi sätter en minimigräns till 10 personer så rör det sig om 150/person i medlemsavgift, ansluter fler så får det gå tillbaka till medlemmarna retroaktivt i slutet av året.

Vad tror övriga? Kom med förslag, åsikter mm!
« Senast ändrad: september 21, 2010, 09:49:47 av vihla »

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 1167
  • BST 2011
SV: Mtb-klubb
« Svar #1 skrivet: september 21, 2010, 09:22:09 »
Bra förslag. Först Bure sen eget alt. Bure borde väl kunna förstå att det vi sysslar med också är cykling... Och att det gynnar  dem om vi är ett gäng som kör mtb-tävlingar i deras dress.

Om Bure inte vill är det bara att dra igång en egen ideell förening. Är väl kul att kunna enas om ett  gemensamt litet projekt kring det vi håller på med på fritiden? Vad säger ni om detta?

Men först får vi se hur Bure ser på det...

Uffe
Det är aldrig för sent att ge upp

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2914
« Svar #2 skrivet: september 21, 2010, 13:10:24 »
Jag är på!
Vi är ju 5-10 som kör något lopp. Borde ju t o m Bure tycka är intressant. 
När kollade Jocke med Bure?
Har du frågat någon Viktor?
Magnus
/Magnus

Utloggad vihla

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #3 skrivet: september 21, 2010, 13:37:51 »
Nej jag har själv inte frågat ännu men har ju hört hur det varit tidigare samt hur mottagandet var i början när man var ny i klubben.
Jag vet dock inte vem man bör ta det med? Ordföranden? Troligtvis får man lägga det som ett förslag och sedan ta upp det på årsmötet som borde ligga i början av  nästa år. Ska jag ta kontakt med Jan som är ordförande för Bure nu?

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #4 skrivet: september 21, 2010, 18:47:47 »
Ja ta upp det med ordföranden redan nu. Jag vet ju inte vad han eller hon har för skäl för att Bure inte skulle ha med mtb men det verkar svårt av tidigare försök att döma. Men tycker de att det är bättre för dem att inte ha med oss så får vi göra något åt detta. Det är på tiden!

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 876
  • Skedala 2011 08 04
« Svar #5 skrivet: september 21, 2010, 22:04:08 »
Jag och Jocke pratade lite om detta idag och ingen av oss tror nog riktigt på Bure-spåret, men det verkar dumt att inte ta upp det en sista gång innan vi gör något annat.
Sen är ju frågan vad vi vill med en klubb; är det bara en hemvist för licenser; ska vi försöka få till en "riktig" klubb med allt vad det innebär, eller något däremellan?

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #6 skrivet: september 21, 2010, 22:53:13 »
I första hand licenser, tror jag.
Men om någon känner sig kallad och har både tid och energi över så går det väl att göra mer av det hela. Någon??

/Magnus
/Magnus

Utloggad Johan W

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 51
« Svar #7 skrivet: september 22, 2010, 01:37:24 »
Jag tycker det är en bra idé att starta en MTB-klubb i Halmstad.
Förbundets licenskrav kan tvinga oss som vill tävla till det.
Det skulle öka motivationen rejält under vinterträningen. Kul att vinterträna ihop med ett gemensamt mål inför nästa säsong. Designa tröjor och planera vårläger. Sen börjar vi tävla i Skövde och bor ihop inför Lida loop. Skulle vara riktigt kul.
Men alla tävlar ju inte. Det är inte målet för alla.
Det måste vara och kännas okompliserat att hänga med på träningar, pass och andra "vid sidan om" aktiviteter.
Nya cyklister ska inte avskräckas att hänga på bara för att de inte är "medlemmar". Det måste vara en "fri" förening utan medlemsavgift och förpliktelser. Det är detta som fått oss att bli så många som vi nu lyckats bli i halmstadMTB , om vi nu är en grupp. (eller vad vi kallar det)
Hur ska man lyckas hålla det opretentiöst men ändå organiserat?

Jag och PEO har viss erfarenhet av en licensklubb då vi under några år var med i Höks MTB i Laholm. (Det var jag och PEO som hade licens) Det behövs en aktiv sekreterare (tuffaste rollen) någon som håller kassan, revisor och en som svingar vevarmen (klubban). Jag och PEO hade tur för dessa poster fanns sedan många år och allt gick på rutin.

Är det möjligt att "föreningen" heter något utan orden klubb eller förening så kan det organiserade tonas ner och fler kan känna tillgänglighet till gruppen. t.ex. Halmstad MTB som denna forumsida.

Vill vi göra något större av "föreninggen" kan vi börja med en ungdomsverksamhet. Det är viktigt ur finansieringssynpunk. Gör vi något för ungdommar så får vi bidrag och lättare med sponsorer. Nu när betongparken blir klar vid Arenahallen kommer det troligen att finnas ungdommar som dirtar och åker BMX där. Det tillhör denna typ av betongparker. Dessa ungdommar kan organiseras under benämningen MTB. Jag gissar att dessa ungdomar har samma opretentiösa läggning som många av oss skogsåkare.

Fler synpunkter?

/Johan W.

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #8 skrivet: september 22, 2010, 09:41:13 »
Bra inlägga av Johan! Jag tror att man ska börja enkelt. Detta är ingen jättegrej. Mtb 2000 Falkenberg har väl typ 5 medlemmar tror jag... varav 2-3 tävlar.

*Samla ihop 5-15 pers som kan bidra till registreringskostnaden till scf 1500 kr.
* Skicka in ansökan till scf med föreningens syfte, mål, ordförande etc. Finns blankett på scf:s hemsida.
* Halmstad MTB är ett bra namn, dessutom finns det redan en hemsida...
* En klubbtröja. Är ett bra alternativ om man är ett gäng ute på tävlingar och gemensamma träningar. Kan dessutom dra till sig fler cyklister till föreningen om de ser oss ute.
* Lite marknadsföring på lokala cykelaffärer skadar inte.
* Man kan höra med diverse företag om de vill bidra (ex tryckkostnad) så får de reklam på tröjan. Vi kan säkert förhandla oss till rabbatter också.

Blir intressant att höra Bure först...

Uffe

Utloggad vihla

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #9 skrivet: september 22, 2010, 10:02:14 »
Just för att slippa krånglet med personer som ska ha större administrativa roller så vore det en enkel väg att gå om man kunde få Bure att gå med på det hela.

Vi måste som Johan nämnde komma fram till vad vi egentligen vill få ut av deltagandet i klubben.
Jag misstänker att Bure drar öronen åt sig av den enkla anledning att det låter som om det är ett gäng vuxna människor som kommer kosta mer än vad det smakar... Bure har kommit igång ganska ordentligt med sin motionssektion och tycker troligtvis för närvarande att detta räcker.
Jag tror att vi helt enkelt tydligt måste motivera vad vi vill.

Vi skulle kunna prova med en sektion som är fristående och mer eller mindre enbart delar namn och licensansökningar samt representerar denna del av klubben vid klubbmöten men utöver det får stå själva för sponsorer, tävlingar, läger mm.

En lösning i den stilen skulle nog kunna få Bure att se det hela ur en annan synvinkel.

Samtidigt är det viktigt att vi fortsätter ha gemensamma turer/träningar där medlemstvång INTE är ett måste och alla ska känna sig lika välkomna. 

Henrik Öijer (odf. för Falu CK) drog i Falun tidigare i år igång en motionsträning för vuxna en gång i veckan där han var tydlig att marknadsföra att det inte var ett måste med medlemskap. Många av de som dök upp var så nöjda att de gick med ändå.
Jag tror att det med morot istället för piska går att få med folk i en förening också, även om de själva först inte trodde det.

Men när vi väl punktat upp exakt vad vi vill åstadkomma med vårt projekt så går det ju ganska fort att vikta för och nackdelar med egen förening gentemot att gå med under Bure.
Exempelvis kostar medlemskapet i Bure 200, på 15 personer i en egen förening blir det bara hälften men med en del extra jobb...

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #10 skrivet: september 22, 2010, 14:40:39 »
Bra inläggg.

Målsättningen/syftet med klubben måste definieras.
Självklart ska vi kunna tävla med licenser. Men träning och turer och kul cykling är i centrum och ska vara som idag, dvs öppna för alla efter egen förmåga. Fasta tider är ju bra men inte alltid möjligt med jobb familj mm. Och en enklare tur önskvärt för vanliga dödliga. Det är dumt att öka ambitionen om vi inte orkar eller kan ha fasta tider.   

Hemsidan är navet helt riktigt. Och klubbnamnet givet.   

Revisor, kassör , ordförande. Styrelsemedlemmar
hur mycket jobb är det i praktiken för dessa personer med 15 medlemmar? 

/Magnus

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #11 skrivet: september 22, 2010, 15:19:51 »
Kan vi inte ses en kväll nästa vecka?
Jag har plats för ett gäng så vi kan vara hos oss men vi bor ute på landet.
Kanske bättre hemma hos någon i stan?

Magnus 

/Magnus

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 876
  • Skedala 2011 08 04
« Svar #12 skrivet: september 22, 2010, 16:17:18 »
Kan vi inte ses en kväll nästa vecka?
Jag har plats för ett gäng så vi kan vara hos oss men vi bor ute på landet.
Kanske bättre hemma hos någon i stan?

Magnus 

Vi är flera som bor "på landet", men vi är mobila.

Utloggad vihla

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #13 skrivet: september 22, 2010, 17:31:07 »
Det vore suveränt om vi kunde samlas och diskutera detta! Gör väl inget att det blir på landet, vi som är utan bil kanske kan samåka med de som har, annars finns ju alltid cykeln som ändå är central i frågan :)

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
« Svar #14 skrivet: september 22, 2010, 23:31:08 »
Tisdag 28/9, nästa vecka?
Hos mig i Haverdal eller någon annanstans.

Hur många kan?

/Magnus
/Magnus