Författare Ämne: "Nybörjargrupp"  (läst 708 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 1167
  • BST 2011
"Nybörjargrupp"
« skrivet: mars 26, 2011, 10:32:30 »
Jag funderade på om vi inte skulle ha lite tillfällen för nyare mtb-cyklister och de som inte vill köra så långt eller snabbt. Tänkte att dessa tillfällen skulle kunna starta samtidigt som ordinarie träningstillfällen. De av oss som är mer rutinerade och hittar bra skulle kunna alternera som ledare för denna grupp. Tror att det är ett bra sätt att få med nyare mtb:are på lite organiserade pass och visa hur bra terräng här är runt Halmstad. Jag känner en kille som gärna hade häng med på lite lugnare pass utåt Stenhuggeriet etc.

Vad säger ni om detta? Finns det något intresse så är det bara att köra igång. Snart sommartid och ljusa kvällar.

Uffe
Det är aldrig för sent att ge upp

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2915
SV: "Nybörjargrupp"
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2011, 00:29:29 »
Bra tanke Uffe!
Jag har funderat så här: Att måndagsturen ex skulle vara en nybörjartempotur. Men det kan även vara  en skön återhämtningstur för den som kört hårda pass eller tävling på helgen. På så vis kan alla köra ihop. Om man inte förväntar sig högt tempo så blir man inte heller besviken. På onsdagar däremot kör vi lite längre och snabbare, men väntar självklart in siste man/kvinna.

Blir vi många kan man alltid dela upp ändå i olika tempo. Och då bör vi självklart turas om att guida..

/Magnus
/Magnus

Utloggad Fredrik

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 51
« Svar #2 skrivet: mars 27, 2011, 12:54:15 »
Låter perfekt för en som inte tränat regelbundet på typ 8-10 år  ;D

Utloggad DT

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 6
« Svar #3 skrivet: mars 27, 2011, 13:57:00 »
Helt klart intressant!
Känns som ett väldigt bra alternativ till att våga ge sig ut med de "gamla rävarna" ;) 

Som novis känner jag varken vägar,stigar etc. (trots 13 år i Halmstad...) eller har kapacitet nog till någon längre bedrift.
Dessutom uppstår nog en uppsjö av frågor... Någon av er stackare kan ju ta er an dem  ;D

Som jag ser det är det stor risk att nybörjaren väljer att stanna hemma om tempo, längd på pass samt inte minst jargongen ligger på för avancerad nivå. Tror detta problem är ganska vanligt. Man skaffar cykel men kommer inte längre än lite egen körning... Med risk för att tröttna och lägga av helt, tyvärr.

/DT

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 1167
  • BST 2011
« Svar #4 skrivet: mars 27, 2011, 18:10:37 »
Kul att det finns intresse! Magnus: det är ett gott alt med mån som "slowride", alt att man på ex tisdagar i förväg talar om att man kommer att köra två grupper, om intresse finns och det dyker upp lite cyklister. Oavsett hur vi väljer att göra så bör vi nog ha ett sådant alternativ per vecka. Vi kanske skulle köra en poll för att få lite underlag för intresse,

uFFE
Det är aldrig för sent att ge upp