Ihoplänkade händelser

• Sista anmälan Engelbrektsturen: juli 19, 2011

Författare Ämne: Engelbrektsturen 31/7  (läst 1168 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad admin

• Administrator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 1875
  • BST 10
Engelbrektsturen 31/7
« skrivet: april 23, 2011, 09:16:05 »
Vilka ska åka?
/Peo
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" -- Albert Einstein

/Peo
Ordf.

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 1167
  • BST 2011
SV: Engelbrektsturen 31/7
« Svar #1 skrivet: april 23, 2011, 20:02:48 »
Jag tänker åka.
Det är aldrig för sent att ge upp

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
« Svar #2 skrivet: april 23, 2011, 22:45:50 »
Kan tänka mig åka om vi inte är på resa då.

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2011, 18:09:55 »
Har nu kört detta lopp. Start mitt i Norberg, vid torget och sedan var det först bred asfaltsväg i en knapp km, följt av en 90 gr högersväng in på en bredare cykelbana. Där, efter 1 km, höll mitt lopp på att ta slut. Krokade i en åkare och flög i asfalten. Som tur var så flög cykeln och jag  in i vegetationen bredvid istället för att hamna mitt i vägbanan. Om så hade varit fallet hade jag nog hamnat på akuten och cykeln på plaståtervinning.  Hämtade cykeln, såg att flaskan var borta. Hittade den och skulle iväg. Då hade kedjan hoppat av... Lyfte upp kedjan och försökte komma iväg på den smala vägen full av cyklister i hög fart.

Kom iväg till slut och kollade samtidigt att cykeln var hel (förutom datorn som hade åkt av...) och såg att jag blödde kraftigt från vänsterknät och att det ömmade en del. Körde vidare ganska långt ner i fältet bland motionärerna och efter ett tag började jag komma över chocken och hitta platser att köra om på. Kände mig piggare framåt 5-10 km och körde där upp mig ganska rejält. Efter 15-20 km kom jag ikapp folk jag kände igen och hamnade i en bra klunga där det gick undan på grusvägarna. Klunga efter klunga åts upp framför oss... Till slut hamnade jag i en 20 man stor klunga som bombade på mil efter mil på gruset i 30-35 knyck!

När det var 20 km kvar började tröttheten märkas och ryggen värka. Samtidigt gick det ganska ryckigt av dragspelseffekten till följd av den stora klungan och började därför hänga på repet. 15 km kvar släppte jag till slut. Troligen tog den hårda körningen i början ut sin rätt till slut. Körde mest själv in mot mål med ändlösa raksträckor och motvind som extra krydda. En stor klunga närmade sig på slutet men jag höll undan med minsta möjliga marginal.

Tiden 2.50 innebar dryga 28 km i snitt, 11.e plats i H 40  och ca 1 % från att komma in i startgrupp 1. Vinnaren hade 2.31 i elitklassen. Är riktigt nöjd med tanke på hur loppet startade!

Resultat: http://www4.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_385013/cf_76554/ResultatEturen-11.PDF

Banan: Första 40 km var helt ok, då den gick på skidloppet Engelbrektsloppets bana. Ett knöligt underlag mittemellan stig och skogsväg. Ganska kuperat också. Andra halvan var urtråkig grusväg mestadels och inte alls lika kuperad. Bestod säkert av 30 km grus i sträck... 3-4 km fin singeltrack halvvägs och några km i slutet.  Grusvägarna var inte hårdpackade, utan bestod av lös sand och makadam/sten. Såg många som lagade punkor på grusvägarna.

Uffe
« Senast ändrad: augusti 01, 2011, 22:05:21 av Uffe »

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 876
  • Skedala 2011 08 04
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2011, 21:44:39 »
Bra kört Uffe!
Som du beskriver banan var det nog lika bra att jag stod över...
Men hur kunde ni kroka i varandra på en cykelbana bredare än 800 m? ;)
Hoppas varken du eller cykeln fått några bestående men.

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #5 skrivet: augusti 01, 2011, 22:00:40 »
Dennis:  800 m bred :) Cykeln har bara några skråmor/jack på de övre styrstamsbultarna... Även knät har klarat sig bra med lite smärtstillande och bandage. Var ute en sväng med måndagsgänget och körde 2 tim, vilket behövdes efter 6 timmar i bil.

Utloggad Mag

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 2907
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2011, 22:28:14 »
Det loppet är jag rätt övertygad om att jag aldrig kommer att köra, tvi för grusväg mil efter mil.

Tur att kroppen och cykeln höll Uffe! Bra jobbat!
/Magnus

Utloggad Johan W

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 848
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2011, 23:21:28 »
Skönt att höra att du kan cykla igen.
Själv strular magen idag och är trött som bara den.
Tråkigt att trenden går mot mer grusväg i Långloppscupen.
Märkligt också att slaglängderna på gafflarna går från 80 mm till först 100 och nu 120 mm.

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2011, 10:27:15 »
Tackar. Är mörbultad fortfarande och ska bli skönt att vila idag  :). Jag kommer inte heller att köra loppet igen. Men jag ångrar inte att jag körde med tanke på resultatet i slutändan. Den här typen av cykling bedrivs visserligen med mtb-cyklar men det är ju inte särskilt mycket mtb-terräng att tala om...

Utloggad Dennis K

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • Antal inlägg: 876
  • Skedala 2011 08 04
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2011, 17:50:13 »
Uffe, blir det topp 10 i H40 totalt i årets LL-cup?

Utloggad Uffe

• Betalande
  • Newbie
  • **
  • BST 2011
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2011, 19:06:39 »
Dennis: blir nog svårt. Ligger fortfarande 9:a efter helgen och kommer inte köra Finnmarksturen. 12.2 % efter och gränsen för led 1 är 11.7%... Jäkla vurpa  >:(