Forum
SvaraNyårsåsen 2020 |
---|
Här kan vi skriva om hur det funkar att cykla på Nyårsåsen, status på stigarna, stormfällda träd, nya och gamla stigtips och annat som kan vara av intresse för dem som cyklar på åsen.
Magnus Wengelin 30 nov 2019 |
Svar (7 st) |
---|
Tjena. Ganska ny på MTB, kör i princip uteslutande XC på en hardtail. Var på Nyårsåsen skall jag köra? Har provat en gång och utgick från gamla hembygdsgården. Undrar därför om det finns några utmärkta slingor jag kan följa. |
Hej. Själv brukar jag köra en blandning av blå, röd och gul slinga runt hembygdsgården, motsols. Tyvärr har favoritstigen "Bikupan" ödelagts av skogsmaskiner sista veckan. Appen Strava är bra för att hitta stigar där andra cyklar. https://www.strava.com/heatmap#6.77/-120.91612/38.31240/hot/all mvh POJ |
Tjena, och tack. Jag använder Strava och har även provat att köra efter spår i Bike GPX, men jag tycker det är svårt att ha som GPS i realtid. Speciellt i skogen där det myllrar av stigar. Däremot älskar jag att få mina rundor loggade och att tävla mot mig själv på segmenten. Men jag skall prova blåa, röda och gula nästa gång jag är där. Bikupan har jag kört. Väldigt kuperad och kanske lite teknisk för mig och min hardtail, men man kan ju ta det lugnt :) Kör ni några regelbundna grupprundor? |
Ja vi försöker komma iväg kl 10 var söndag, oftast från Frennarp mot Skedala. Stigarna där är ungefär som Bikupestigen. |
Ok, rätt hög fysisk nivå då va? Jag brukar snitta 16-18 km/h om jag cyklar Prins Bertil ut till klubbslingan i Grötvik, kör ett varv och sen hem igen. Kanske bättre om jag börjar med att hänga med till Haverdal en kväll? Lite mer förlåtande upplägg, och inte lika kuperat? Vad snittar ni på klubbslingan ungefär? Och är det någon som kör hardtail? (Min har dessutom ganska omodern geometri, med brant gaffel. Typisk instegshoj.) |
Haverdal passar nog dig utmärkt. Skedala kommer bli lite väl tufft just nu tror jag. 12minuter på klubbslingan är en bra tid. |
Har kört den på 13:32 :) Ja, jag får skaffa en bättre lampa och hänga på till Haverdal. |